Numer e‑materiału: 1.3.10.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wir machen eine Radtour / Organizujemy wycieczkę rowerową
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom jezykowy: A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność prowadzenia rozmowy na temat jazdy na rowerze

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
10) sport.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia rzeczy potrzebne podczas wycieczki rowerowej;

  • określa, czy ktoś jest wolny czu szybki;

  • stosuje zwroty grzecznościowe: składa życzenia dobrej zabawy.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • uczestniczy w zajęciach, na których panuje atmosfera życzliwości;

  • ma możliwość rozwijania motoryki własnego ciała;

  • lekcja jest realizowana różnorodnymi metodami i technikami pracy.

Strategie uczenia się
  • zapamiętywanie przez działanie;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • używanie obrazu i dźwięku.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • praca z tekstem;

  • głuchy telefon;

  • zabawa ruchowa;

  • karty pracy;

  • zapisywanie słów;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • puzzle;

  • karty pracy.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Uczniowie otrzymują wydruki kadrów ilustracji oraz wypowiedzi bohaterów. Dopasowują dialogi do odpowiednich scen.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje nagranie z odgłosami wycieczki rowerowej: dźwięk dzwonka rowerowego, szum na ulicy, pisk hamulców rowerowych itp. Prosi uczniów o odgadnięcie, o jaki środek lokomocji chodzi. Uczniowie podają nazwy pojazdów, nauczyciel zapisuje je na tablicy.

plenum

17 min

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami. Uczniowie słuchają nagrania i przyglądają się ilustracjom (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej trzy zdjęcia przedstawiające wycieczkę rowerową, wspinaczkę górską oraz jazdę na rolkach. Pyta uczniów, jakie plany na sobotę ma Tim. Uczniowie wybierają właściwe zdjęcie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel wyjmuje z koszyka rekwizyty: zabawkę rower, bidon, plecak, kask. Uczniowie próbują podać niemieckie nazwy tych przedmiotów. Następnie nauczyciel prezentuje duże napisy z nazwami i układa je obok każdego z przedmiotów. Nauczyciel czyta nazwy, uczniowie powtarzają.

na dywanie

Uczniowie przyglądają się przedmiotom i napisom przez dwie minuty. Zamykają oczy. Nauczyciel chowa jeden przedmiot. Uczniowie mówią, czego brakuje.

gra Kim

Uczniowie wracają do ławek. Pracują w parach. Otrzymują kartę pracy z transkrypcją dialogu. Szukają zdania oznaczającego życzenia dobrej zabawy i zaznaczają je flamastrem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

praca z tekstem

Uczniowie chórem powtarzają: Viel Spaß!

plenum

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację bez dźwięku. Dyskutują o tym, co się wydarzyło. Domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie. Następnie oglądają animację z dźwiękiem.

plenum

18 min

Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje cztery kartki z napisami: Rucksack, Helm, Trinkflasche, Fahrrad. Każdy napis znajduje się na kartce o innym kolorze. Dzięki temu nauczyciel szybko zweryfikuje poprawność odpowiedzi. Nauczyciel pyta, czego szukała Emma. Uczniowie podnoszą do góry odpowiednią kartkę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w parach

Każda para otrzymuje karteczkę z rozsypanką literową oraz zdaniem zawierającym lukę. Z podanych liter należy ułożyć wyraz, który uzupełni lukę w zdaniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

ksero kartki z rozsypanką literową oraz zdaniem zawierającym lukę

Uczniowie otrzymują kolejną kartkę ze zdaniem zawierającym lukę oraz dwie mniejsze karteczki z wyrazami: schnell, langsam. Uczniowie przyklejają odpowiedni wyraz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

klej

Każda para otrzymuje cztery fotografie zwierząt (koń, ślimak, gepard, żółw) oraz napis langsam. Uczniowie wybierają zwierzęta, do których pasuje to określenie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

zdjęcia

Uczniowie słuchają nagrania. Spośród czterech ilustracji wybierają te pojazdy, które pasują do nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

Uczniowie wychodzą z ławek. Nauczyciel podaje hasło: schnell. Uczniowie poruszają się szybko. Następnie pada hasło: langsam. Uczniowie poruszają się wolno.

plenum

zabawa ruchowa

Faza podsumowująca

Uczniowie układają puzzle. Gdy obrazek jest gotowy, nauczyciel podchodzi do ucznia i prosi o nazwanie widocznych tam przedmiotów.

praca indywidualna

10 min

puzzle

Uczniowie otrzymują dwie ilustracje przedstawiające strusia i koalę. Decydują, które zwierzę biega szybko, a który wolno. Podpisują obrazki wyrazami schnelllangsam.

Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasłem jest zwrot: Viel Spaß!

Po zakończeniu głuchego telefonu nauczyciel żegna się z uczniami i życzy dobrej zabawy po lekcji (Tschüs! Viel Spaß!).

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje nagranie z odgłosami wycieczki rowerowej: dźwięk dzwonka rowerowego, szum na ulicy, pisk hamulców rowerowych itp. Prosi uczniów o odgadnięcie, o jaki środek lokomocji chodzi. Uczniowie podają nazwy pojazdów, nauczyciel zapisuje je na tablicy.

plenum

17 min

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami. Uczniowie słuchają nagrania i przyglądają się ilustracjom (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej trzy zdjęcia przedstawiające wycieczkę rowerową, wspinaczkę górską oraz jazdę na rolkach. Pyta uczniów, jakie plany na sobotę ma Tim. Uczniowie wybierają właściwe zdjęcie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel wyjmuje z koszyka rekwizyty: zabawkę rower, bidon, plecak, kask. Uczniowie próbują podać niemieckie nazwy tych przedmiotów. Następnie nauczyciel prezentuje duże napisy z nazwami i układa je obok każdego z przedmiotów. Nauczyciel czyta nazwy, uczniowie powtarzają.

na dywanie

Uczniowie przyglądają się przedmiotom i napisom przez dwie minuty. Zamykają oczy. Nauczyciel chowa jeden przedmiot. Uczniowie mówią, czego brakuje.

gra Kim

Uczniowie wracają do ławek. Pracują w parach. Otrzymują kartę pracy z transkrypcją dialogu. Szukają zdania oznaczającego życzenia dobrej zabawy i zaznaczają je flamastrem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

praca z tekstem

Uczniowie chórem powtarzają: Viel Spaß!

plenum

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację bez dźwięku. Dyskutują o tym, co się wydarzyło. Domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie. Następnie oglądają animację z dźwiękiem.

plenum

18 min

Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje cztery kartki z napisami: Rucksack, Helm, Trinkflasche, Fahrrad. Każdy napis znajduje się na kartce o innym kolorze. Dzięki temu nauczyciel szybko zweryfikuje poprawność odpowiedzi. Nauczyciel pyta, czego szukała Emma. Uczniowie podnoszą do góry odpowiednią kartkę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w parach

Każda para otrzymuje karteczkę z rozsypanką literową oraz zdaniem zawierającym lukę. Z podanych liter należy ułożyć wyraz, który uzupełni lukę w zdaniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

ksero kartki z rozsypanką literową oraz zdaniem zawierającym lukę

Uczniowie otrzymują kolejną kartkę ze zdaniem zawierającym lukę oraz dwie mniejsze karteczki z wyrazami: schnell, langsam. Uczniowie przyklejają odpowiedni wyraz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

klej

Każda para otrzymuje cztery fotografie zwierząt (koń, ślimak, gepard, żółw) oraz napis langsam. Uczniowie wybierają zwierzęta, do których pasuje to określenie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

zdjęcia

Uczniowie słuchają nagrania. Spośród czterech ilustracji wybierają te pojazdy, które pasują do nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

Uczniowie wychodzą z ławek. Nauczyciel podaje hasło: schnell. Uczniowie poruszają się szybko. Następnie pada hasło: langsam. Uczniowie poruszają się wolno.

plenum

zabawa ruchowa

Faza podsumowująca

Uczniowie układają puzzle. Gdy obrazek jest gotowy, nauczyciel podchodzi do ucznia i prosi o nazwanie widocznych tam przedmiotów.

praca indywidualna

10 min

puzzle

Uczniowie otrzymują dwie ilustracje przedstawiające strusia i koalę. Decydują, które zwierzę biega szybko, a który wolno. Podpisują obrazki wyrazami schnelllangsam.

Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasłem jest zwrot: Viel Spaß!

Po zakończeniu głuchego telefonu nauczyciel żegna się z uczniami i życzy dobrej zabawy po lekcji (Tschüs! Viel Spaß!).

plenum