Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.10.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wir machen eine Radtour / Organizujemy wycieczkę rowerową
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom jezykowy: A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność prowadzenia rozmowy na temat jazdy na rowerze
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje nagranie z odgłosami wycieczki rowerowej: dźwięk dzwonka rowerowego, szum na ulicy, pisk hamulców rowerowych itp. Prosi uczniów o odgadnięcie, o jaki środek lokomocji chodzi. Uczniowie podają nazwy pojazdów, nauczyciel zapisuje je na tablicy. | plenum | 17 min | |
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami. Uczniowie słuchają nagrania i przyglądają się ilustracjom (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej trzy zdjęcia przedstawiające wycieczkę rowerową, wspinaczkę górską oraz jazdę na rolkach. Pyta uczniów, jakie plany na sobotę ma Tim. Uczniowie wybierają właściwe zdjęcie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel wyjmuje z koszyka rekwizyty: zabawkę rower, bidon, plecak, kask. Uczniowie próbują podać niemieckie nazwy tych przedmiotów. Następnie nauczyciel prezentuje duże napisy z nazwami i układa je obok każdego z przedmiotów. Nauczyciel czyta nazwy, uczniowie powtarzają. | na dywanie | ||
Uczniowie przyglądają się przedmiotom i napisom przez dwie minuty. Zamykają oczy. Nauczyciel chowa jeden przedmiot. Uczniowie mówią, czego brakuje. | gra Kim | ||
Uczniowie wracają do ławek. Pracują w parach. Otrzymują kartę pracy z transkrypcją dialogu. Szukają zdania oznaczającego życzenia dobrej zabawy i zaznaczają je flamastrem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w parach | praca z tekstem | |
Uczniowie chórem powtarzają: Viel Spaß! | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie oglądają animację bez dźwięku. Dyskutują o tym, co się wydarzyło. Domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie. Następnie oglądają animację z dźwiękiem. | plenum | 18 min | |
Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje cztery kartki z napisami: Rucksack, Helm, Trinkflasche, Fahrrad. Każdy napis znajduje się na kartce o innym kolorze. Dzięki temu nauczyciel szybko zweryfikuje poprawność odpowiedzi. Nauczyciel pyta, czego szukała Emma. Uczniowie podnoszą do góry odpowiednią kartkę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | praca w parach | ||
Każda para otrzymuje karteczkę z rozsypanką literową oraz zdaniem zawierającym lukę. Z podanych liter należy ułożyć wyraz, który uzupełni lukę w zdaniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | ksero kartki z rozsypanką literową oraz zdaniem zawierającym lukę | ||
Uczniowie otrzymują kolejną kartkę ze zdaniem zawierającym lukę oraz dwie mniejsze karteczki z wyrazami: schnell, langsam. Uczniowie przyklejają odpowiedni wyraz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | klej | ||
Każda para otrzymuje cztery fotografie zwierząt (koń, ślimak, gepard, żółw) oraz napis langsam. Uczniowie wybierają zwierzęta, do których pasuje to określenie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | zdjęcia | ||
Uczniowie słuchają nagrania. Spośród czterech ilustracji wybierają te pojazdy, które pasują do nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). | |||
Uczniowie wychodzą z ławek. Nauczyciel podaje hasło: schnell. Uczniowie poruszają się szybko. Następnie pada hasło: langsam. Uczniowie poruszają się wolno. | plenum | zabawa ruchowa | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie układają puzzle. Gdy obrazek jest gotowy, nauczyciel podchodzi do ucznia i prosi o nazwanie widocznych tam przedmiotów. | praca indywidualna | 10 min | puzzle |
Uczniowie otrzymują dwie ilustracje przedstawiające strusia i koalę. Decydują, które zwierzę biega szybko, a który wolno. Podpisują obrazki wyrazami schnell i langsam. | |||
Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasłem jest zwrot: Viel Spaß! Po zakończeniu głuchego telefonu nauczyciel żegna się z uczniami i życzy dobrej zabawy po lekcji (Tschüs! Viel Spaß!). | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje nagranie z odgłosami wycieczki rowerowej: dźwięk dzwonka rowerowego, szum na ulicy, pisk hamulców rowerowych itp. Prosi uczniów o odgadnięcie, o jaki środek lokomocji chodzi. Uczniowie podają nazwy pojazdów, nauczyciel zapisuje je na tablicy.
plenum
17 min
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracjami. Uczniowie słuchają nagrania i przyglądają się ilustracjom (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej trzy zdjęcia przedstawiające wycieczkę rowerową, wspinaczkę górską oraz jazdę na rolkach. Pyta uczniów, jakie plany na sobotę ma Tim. Uczniowie wybierają właściwe zdjęcie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel wyjmuje z koszyka rekwizyty: zabawkę rower, bidon, plecak, kask. Uczniowie próbują podać niemieckie nazwy tych przedmiotów. Następnie nauczyciel prezentuje duże napisy z nazwami i układa je obok każdego z przedmiotów. Nauczyciel czyta nazwy, uczniowie powtarzają.
na dywanie
Uczniowie przyglądają się przedmiotom i napisom przez dwie minuty. Zamykają oczy. Nauczyciel chowa jeden przedmiot. Uczniowie mówią, czego brakuje.
gra Kim
Uczniowie wracają do ławek. Pracują w parach. Otrzymują kartę pracy z transkrypcją dialogu. Szukają zdania oznaczającego życzenia dobrej zabawy i zaznaczają je flamastrem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w parach
praca z tekstem
Uczniowie chórem powtarzają: Viel Spaß!
plenum
Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają animację bez dźwięku. Dyskutują o tym, co się wydarzyło. Domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie. Następnie oglądają animację z dźwiękiem.
plenum
18 min
Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje cztery kartki z napisami: Rucksack, Helm, Trinkflasche, Fahrrad. Każdy napis znajduje się na kartce o innym kolorze. Dzięki temu nauczyciel szybko zweryfikuje poprawność odpowiedzi. Nauczyciel pyta, czego szukała Emma. Uczniowie podnoszą do góry odpowiednią kartkę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
praca w parach
Każda para otrzymuje karteczkę z rozsypanką literową oraz zdaniem zawierającym lukę. Z podanych liter należy ułożyć wyraz, który uzupełni lukę w zdaniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
ksero kartki z rozsypanką literową oraz zdaniem zawierającym lukę
Uczniowie otrzymują kolejną kartkę ze zdaniem zawierającym lukę oraz dwie mniejsze karteczki z wyrazami: schnell, langsam. Uczniowie przyklejają odpowiedni wyraz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
klej
Każda para otrzymuje cztery fotografie zwierząt (koń, ślimak, gepard, żółw) oraz napis langsam. Uczniowie wybierają zwierzęta, do których pasuje to określenie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
zdjęcia
Uczniowie słuchają nagrania. Spośród czterech ilustracji wybierają te pojazdy, które pasują do nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).
Uczniowie wychodzą z ławek. Nauczyciel podaje hasło: schnell. Uczniowie poruszają się szybko. Następnie pada hasło: langsam. Uczniowie poruszają się wolno.
plenum
zabawa ruchowa
Faza podsumowująca
Uczniowie układają puzzle. Gdy obrazek jest gotowy, nauczyciel podchodzi do ucznia i prosi o nazwanie widocznych tam przedmiotów.
praca indywidualna
10 min
puzzle
Uczniowie otrzymują dwie ilustracje przedstawiające strusia i koalę. Decydują, które zwierzę biega szybko, a który wolno. Podpisują obrazki wyrazami schnell i langsam.
Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasłem jest zwrot: Viel Spaß!
Po zakończeniu głuchego telefonu nauczyciel żegna się z uczniami i życzy dobrej zabawy po lekcji (Tschüs! Viel Spaß!).
plenum