Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Lech
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Things I Need for School / Czego potrzebuję do szkoły
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.4, V.5, V.6, VII.1, VII.5
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z przyborami szkolnymi.
Uczeń potrafi opisać, co można zrobić ze starymi lub zepsutymi przyborami szkolnymi.
Uczeń potrafi wymienić przybory, które ma w piórniku lub w plecaku szkolnym.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające rozmowę o przyborach szkolnych.
Uczeń rozwija wiedzę na temat przyborów mogących urozmaicić lekcje plastyki.
Uczeń rozwija postawę zaangażowania w proces uczenia się.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach, dyskusja ogólnoklasowa)
Formy zajęć:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed lekcją nauczyciel przynosi do klasy wagę.
Nauczyciel wyświetla zdjęcie ciężkiego plecaka (Przeczytaj) i mówi: Is your school bag heavy? Why? What do you have to carry every day? Używając wagi, może zważyć plecaki chętnych osób i zapytać, co mogłyby zostawić w szkole, żeby nie nosić wszystkiego.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst (Przeczytaj), a następnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Odpowiadają pełnymi zdaniami na forum klasy i uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Odczytują je na forum klasy, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie pracują w parach i przedstawiają koledze/koleżance z pary zawartość swojego piórnika: Show and tell your partner what you have in your pencil case.
Uczniowie przyglądają się ilustracji interaktywnej (Ilustracja interaktywna), a następnie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie uzupełniają Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Chętni podają odpowiedzi na forum klasy i literują słowa nauczycielowi, który wpisuje je równocześnie na tablicę multimedialną.
Uczniowie pracują w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Ilustracja interaktywna):
What things do you carry in your school bag? Mention at least three things.
What can you use a folder for?
What objects do you use in a math class?
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Sprawdź się) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się). Chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 4–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an e‑mail about an art club at school to a friend from England. In the e‑mail:
inform him/her what you do in the club;
describe how you use the unnecessary and broken supplies;
write whether the school puts your models on display.
Your e‑mail should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interkatywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, na podstawie ilustracji interaktywnej z e‑materiału, uczniowe tworzą w parach grę memo z sześcioma parami kart (w każdej parze kart jest karta z ilustracją przedstawiającą jeden z przyborów szkolnych oraz karta z nazwą danego przyboru). Uczniowie wykonują grę, po czym rozkładają zakryte karty i grają w memo w parach, na przemian odkrywając po dwie karty. Gracz, który odnajdzie parę pasujących kart, odkłada ją na bok. Uczniowie kontynuują grę do momentu wyczerpania kart. Wygrywa uczeń z większą liczbą zebranych kart.