Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Znaczenie Dekameronu dla literatury
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przypomni sobie najważniejsze wiadomości na temat Dekameronu: okoliczności jego powstania, budowy, bohaterów;
wyjaśni, w jaki sposób inni twórcy inspirowali się dziełem Giovanniego Boccaccia;
scharakteryzuje znaczenie Dekameronu dla literatury;
zredaguje plan kompozycyjny noweli.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie Dekameronu i ustalenie następujących informacji: data powstania, autor, główny motyw, tematyka opowieści z każdego dnia.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel weryfikuje pracę, którą uczniowie mieli wykonać przed lekcją. Prosi uczniów o podanie informacji związanych z Dekameronem. Uczniowie tworzą notatkę w punktach podsumowującą te informacje, np.:
- Dekameron to zbiór 100 nowel Giovanniego Boccaccia.
- Dzieło powstało prawdopodobnie w latach 1350–1353.
- Głównym motywem jest szeroko rozumiane pojęcie miłości.
- Dzień 1. – pierwsze opowiadanie odnosi się do ludzkich wad, takich jak głupota, skąpstwo, rozpusta, obłuda.
- Dzień 2. – niezwykłe, nieprawdopodobne historie, w których szczęśliwe zakończenie jest niemal niemożliwe.
- Dzień 3. – miłosne awantury mnichów, pustelników i zakonnic.
- Dzień 4. – historie o nieszczęśliwym zakończeniu.
- Dzień 5. – romanse i flirty, które zaczynały się często miłością bez wzajemności, a kończyły małżeństwem.
- Dzień 6. – anegdoty nawiązujące do tradycji średniowiecznych historyjek.
- Dzień 7. – zdrada małżeńska.
- Dzień 8. – dyskusje m.in. o miłości i pieniądzach.
- Dzień 9. – wyrzekanie się miłości.
- Dzień 10. – bohaterowie wracają do Florencji, rozchodzą się każdy w swoją stronę.Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Nauczyciel może dopowiedzieć, że czas w utworze związany jest z cyfrą 7 (oznaczającą porządek boski). Bohaterowie dzielą go na: 4 dni na opowiadania, 3 dni modlitwy. Układ ten można tłumaczyć jako zwrot ku doczesności, ale z uwzględnieniem pamięci o Bogu.
Uczniowie zapoznają się z filmem. Wyjaśniają, w jaki sposób Geoffrey Chaucer, autor Opowieści kanterberyjskich, zainspirował się Dekameronem Giovanniego Boccaccia. Ustalają również, czym różni się przesłanie Dekameronu od wymowy Heptameronu autorstwa Małgorzaty z Nawarry.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna”. W parach wykonują polecenie 1. Chętna osoba prezentuje wynik pracy pary.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wspólnie z nauczycielem wykonują w ramach podsumowania ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna” - charakteryzują świat przedstawiony w dziele Geoffreya Chaucera oraz redagują plan historii, którą można by opowiedzieć osobom przymusowo odizolowanym z powodu kwarantanny wywołanej epidemią.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Na podstawie wykładu eksperta oraz innych informacji z e‑materiału ustal, jakie znaczenie dla europejskiej tradycji literackiej ma dzieło Giovanniego Boccaccia (polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”).
Materiały pomocnicze:
K. Żaboklicki, Historia literatury włoskiej, PWN, Warszawa 2008.
Dzieje literatur europejskich, pod red. Władysława Floryana, tom 1, Warszawa 1979. Boccaccio s. 408‑409.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.