Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Znaczenie Dekameronu dla literatury

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przypomni sobie najważniejsze wiadomości na temat Dekameronu: okoliczności jego powstania, budowy, bohaterów;

  • wyjaśni, w jaki sposób inni twórcy inspirowali się dziełem Giovanniego Boccaccia;

  • scharakteryzuje znaczenie Dekameronu dla literatury;

  • zredaguje plan kompozycyjny noweli.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie Dekameronu i ustalenie następujących informacji: data powstania, autor, główny motyw, tematyka opowieści z każdego dnia.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel weryfikuje pracę, którą uczniowie mieli wykonać przed lekcją. Prosi uczniów o podanie informacji związanych z Dekameronem. Uczniowie tworzą notatkę w punktach podsumowującą te informacje, np.:
    - Dekameron to zbiór 100 nowel Giovanniego Boccaccia.
    - Dzieło powstało prawdopodobnie w latach 1350–1353.
    - Głównym motywem jest szeroko rozumiane pojęcie miłości.
    - Dzień 1. – pierwsze opowiadanie odnosi się do ludzkich wad, takich jak głupota, skąpstwo, rozpusta, obłuda.
    - Dzień 2. – niezwykłe, nieprawdopodobne historie, w których szczęśliwe zakończenie jest niemal niemożliwe.
    - Dzień 3. – miłosne awantury mnichów, pustelników i zakonnic.
    - Dzień 4. – historie o nieszczęśliwym zakończeniu.
    - Dzień 5. – romanse i flirty, które zaczynały się często miłością bez wzajemności, a kończyły małżeństwem.
    - Dzień 6. – anegdoty nawiązujące do tradycji średniowiecznych historyjek.
    - Dzień 7. – zdrada małżeńska.
    - Dzień 8. – dyskusje m.in. o miłości i pieniądzach.
    - Dzień 9. – wyrzekanie się miłości.
    - Dzień 10. – bohaterowie wracają do Florencji, rozchodzą się każdy w swoją stronę.

  2. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Nauczyciel może dopowiedzieć, że czas w utworze związany jest z cyfrą 7 (oznaczającą porządek boski). Bohaterowie dzielą go na: 4 dni na opowiadania, 3 dni modlitwy. Układ ten można tłumaczyć jako zwrot ku doczesności, ale z uwzględnieniem pamięci o Bogu.

  2. Uczniowie zapoznają się z filmem. Wyjaśniają, w jaki sposób Geoffrey Chaucer, autor Opowieści kanterberyjskich, zainspirował się Dekameronem Giovanniego Boccaccia. Ustalają również, czym różni się przesłanie Dekameronu od wymowy Heptameronu autorstwa Małgorzaty z Nawarry.

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna”. W parach wykonują polecenie 1. Chętna osoba prezentuje wynik pracy pary.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wspólnie z nauczycielem wykonują w ramach podsumowania ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna” - charakteryzują świat przedstawiony w dziele Geoffreya Chaucera oraz redagują plan historii, którą można by opowiedzieć osobom przymusowo odizolowanym z powodu kwarantanny wywołanej epidemią.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Na podstawie wykładu eksperta oraz innych informacji z e‑materiału ustal, jakie znaczenie dla europejskiej tradycji literackiej ma dzieło Giovanniego Boccaccia (polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”).

Materiały pomocnicze:

  • K. Żaboklicki, Historia literatury włoskiej, PWN, Warszawa 2008.

  • Dzieje literatur europejskich, pod red. Władysława Floryana, tom 1, Warszawa 1979. Boccaccio s. 408‑409.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.