Imię i nazwisko autora: Aleksandra Sztreker

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski

Temat zajęć: В здоровом теле здоровый дух / W zdrowym ciele zdrowy duch

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) wyraża swoje opinie;
6) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) wyraża swoje opinie;
6) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;
10) nakazuje, zakazuje;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje słownictwo, które pozwoli mu wypowiedzieć się na temat zasad zdrowego stylu życia;

  • przedstawia zalety zdrowego stylu życia;

  • pisze do kolegi e‑mail, w którym podaje wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma poczucia przydatności znajomości języka rosyjskiego w sytuacjach codziennych;

  • uświadamia sobie, że jest w stanie zrozumieć wiele informacji, mimo że jest na początkowym etapie nauki języka;

  • ma poczucie, że po lekcji jest w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązywać kontakt z osobami rosyjskojęzycznymi.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: umiejscawianie nowych słów w znanym kontekście, wspomaganie się obrazem; używanie obrazu i dźwięku – wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem, rozumienie informacji;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;

  • strategie społeczne: współpraca z innymi osobami praca w grupie i uczenie się od siebie wzajemnie.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda praktyczna; techniki: burza mózgów;

  • metoda aktywizująca; technika: akwarium;

  • metoda programowana; techniki multimedialne;

  • metoda audiolingwalna; technika: powtórzenia w formie ustnej (drilling) najpierw pojedynczych wyrazów, a później całych fraz i zdań.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu,

  • projektor lub tablica multimedialna,

  • głośniki.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wyjaśnili, z czym kojarzy im się powiedzenie „w zdrowym ciele zdrowy duch”. Uczniowie podają swoje skojarzenia, następnie zapoznają się z treścią wprowadzenia do e‑materiału.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z treścią informacji zamieszczonych w części „Przeczytaj”. Następnie chętni uczniowie czytają poszczególne części na głos. Nauczyciel koryguje wymowę i intonację.

  • W dalszej kolejności nauczyciel sprawdza, czy tekst jest zrozumiały. Jeżeli pojawią się jakieś niezrozumiałe słowa, nauczyciel sugeruje uczniom ich znaczenie, np. podając przykłady użycia tego słowa w zdaniach. Prosi również uczniów o skorzystanie ze słownika, aby zapoznać się z wzorcowym brzmieniem słów i wyrażeń.

  • Po zapoznaniu uczniów z tekstem nauczyciel sprawdza, czy faktycznie uczestnicy zajęć przeczytali go ze zrozumieniem. Prosi o wykonanie poleceń zamieszczonych pod materiałem. Nauczyciel, po upływie wyznaczonego czasu, weryfikuje poprawność wykonania zadania.

  • Dyskusja. Uczniowie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas. Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi rozmowę na temat: Czy każdy człowiek tak samo rozumie pojęcie „zdrowy styl życia”? Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Po upływie wyznaczonego czasu następuje zamiana ról. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.

  • Po przeprowadzonej dyskusji nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium – mapą myśli. Na tej podstawie uczniowie w parach wykonują ćwiczenia zawarte w tej e‑materiału.

  • W celu utrwalenia materiału uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne (1–6). Mogą pracować w parach lub w małych grupach.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie za pomocą klawiatury zapisują dowolne cztery wyrazy, które najlepiej zapamiętali z lekcji. Następnie podają dokończenie zdań:

    • Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się…

    • Na dzisiejszej lekcji najbardziej podobało mi się…

    • Najtrudniejsze było dla mnie…

    • Chciałbym/chciałabym dowiedzieć się jeszcze…

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 7 i 8 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów i ocenia je, biorąc pod uwagę zasób słownictwa i poprawność użytych środków językowych. Udziela ustnej informacji zwrotnej, podkreślając mocne strony wypowiedzi.

Materiały pomocnicze: -

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:

  • W trakcie lekcji mapa pojęć pozwoli połączyć posiadaną przez uczniów wiedzę z nowymi informacjami (konektywizm). Uczniowie analizują mapę pojęć w oparciu o wiedzę nabytą np. na lekcjach biologii.

  • Po lekcji, w domu, uczniowie mogą przygotować prezentację na temat zdrowego stylu życia z uwzględnieniem informacji zamieszczonych na mapie myśli.