Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Aleksandra Sztreker
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski
Temat zajęć: В здоровом теле здоровый дух / W zdrowym ciele zdrowy duch
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje słownictwo, które pozwoli mu wypowiedzieć się na temat zasad zdrowego stylu życia;
przedstawia zalety zdrowego stylu życia;
pisze do kolegi e‑mail, w którym podaje wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma poczucia przydatności znajomości języka rosyjskiego w sytuacjach codziennych;
uświadamia sobie, że jest w stanie zrozumieć wiele informacji, mimo że jest na początkowym etapie nauki języka;
ma poczucie, że po lekcji jest w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązywać kontakt z osobami rosyjskojęzycznymi.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: umiejscawianie nowych słów w znanym kontekście, wspomaganie się obrazem; używanie obrazu i dźwięku – wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych
strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem, rozumienie informacji;
strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;
strategie społeczne: współpraca z innymi osobami praca w grupie i uczenie się od siebie wzajemnie.
Metody i techniki nauczania:
metoda praktyczna; techniki: burza mózgów;
metoda aktywizująca; technika: akwarium;
metoda programowana; techniki multimedialne;
metoda audiolingwalna; technika: powtórzenia w formie ustnej (drilling) najpierw pojedynczych wyrazów, a później całych fraz i zdań.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu,
projektor lub tablica multimedialna,
głośniki.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby wyjaśnili, z czym kojarzy im się powiedzenie „w zdrowym ciele zdrowy duch”. Uczniowie podają swoje skojarzenia, następnie zapoznają się z treścią wprowadzenia do e‑materiału.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z treścią informacji zamieszczonych w części „Przeczytaj”. Następnie chętni uczniowie czytają poszczególne części na głos. Nauczyciel koryguje wymowę i intonację.
W dalszej kolejności nauczyciel sprawdza, czy tekst jest zrozumiały. Jeżeli pojawią się jakieś niezrozumiałe słowa, nauczyciel sugeruje uczniom ich znaczenie, np. podając przykłady użycia tego słowa w zdaniach. Prosi również uczniów o skorzystanie ze słownika, aby zapoznać się z wzorcowym brzmieniem słów i wyrażeń.
Po zapoznaniu uczniów z tekstem nauczyciel sprawdza, czy faktycznie uczestnicy zajęć przeczytali go ze zrozumieniem. Prosi o wykonanie poleceń zamieszczonych pod materiałem. Nauczyciel, po upływie wyznaczonego czasu, weryfikuje poprawność wykonania zadania.
Dyskusja. Uczniowie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas. Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi rozmowę na temat: Czy każdy człowiek tak samo rozumie pojęcie „zdrowy styl życia”? Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Po upływie wyznaczonego czasu następuje zamiana ról. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.
Po przeprowadzonej dyskusji nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium – mapą myśli. Na tej podstawie uczniowie w parach wykonują ćwiczenia zawarte w tej e‑materiału.
W celu utrwalenia materiału uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne (1–6). Mogą pracować w parach lub w małych grupach.
Faza podsumowująca:
Uczniowie za pomocą klawiatury zapisują dowolne cztery wyrazy, które najlepiej zapamiętali z lekcji. Następnie podają dokończenie zdań:
Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się…
Na dzisiejszej lekcji najbardziej podobało mi się…
Najtrudniejsze było dla mnie…
Chciałbym/chciałabym dowiedzieć się jeszcze…
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 7 i 8 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów i ocenia je, biorąc pod uwagę zasób słownictwa i poprawność użytych środków językowych. Udziela ustnej informacji zwrotnej, podkreślając mocne strony wypowiedzi.
Materiały pomocnicze: -
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:
W trakcie lekcji mapa pojęć pozwoli połączyć posiadaną przez uczniów wiedzę z nowymi informacjami (konektywizm). Uczniowie analizują mapę pojęć w oparciu o wiedzę nabytą np. na lekcjach biologii.
Po lekcji, w domu, uczniowie mogą przygotować prezentację na temat zdrowego stylu życia z uwzględnieniem informacji zamieszczonych na mapie myśli.