Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Instrukcja warunkowa w języku C++
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz składnię instrukcji warunkowej w języku C++.
Wyjaśnisz, jak zapisać warunki wielokrotnie złożone.
Wykorzystasz instrukcję warunkową do rozwiązywania prostych problemów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Instrukcja warunkowa w języku C++”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie w parach próbują rozwiązać polecenia. Na forum klasy omawiają swoje propozycje. Następnie zapoznają się z Prezentacją multimedialną.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1–2. Po wykonaniu każdego z nich następuje omówienie rozwiązania przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
w jakich sytuacjach instrukcja warunkowa nie jest potrzebna?
w jakich sytuacjach instrukcja warunkowa jest konieczna?
w jakiej sytuacji kolejność występowania warunków ma znaczenie?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Schemat interaktywny” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Instrukcja warunkowa w języku C++”.