Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Referendum ludowe z 1946 r. i wybory do Sejmu Ustawodawczego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LV. Proces przejmowania władzy przez komunistów w Polsce (1944–1948). Uczeń:
3) charakteryzuje okoliczności i etapy przejmowania władzy w Polsce przez komunistów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • prezentuje zamysł polityczny towarzyszący organizacji referendum.

  • charakteryzuje przebieg walki politycznej oraz formy represji stosowane przez władze komunistyczne wobec przeciwników.

  • analizuje przyczyny przegranej obozu antykomunistycznego w wyborach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego referendum w 1946 r. i wyborów do Sejmu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.

  2. Praca z multimedium - schematem interaktywnym. Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie numer 1 - „Zapoznaj się z poniższymi schematami interaktywnymi przedstawiającymi oficjalne (propagandowe) i rzeczywiste wyniki referendum z 1946 r. Dlaczego w pytaniu o utrwalenie zachodnich granic państwa polskiego wystąpiła tak duża różnica w wynikach między Warszawą a województwem pomorskim (wyniki faktyczne)? Uzasadnij odpowiedź”. Nauczyciel poleca uczniom, aby podzielili się na grupy, przeanalizowali dane i opracowali odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Podobnie postępują z poleceniem numer 2. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.

  3. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑4 dotyczące m.in. organizacji politycznych w omawianym okresie i przeprowadzonych wyborów, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

  4. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5‑8. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Poszukaj w dostępnych źródłach innych materiałów graficznych, które odnoszą się do głosowania podczas referenfum w 1946 r. Jakimi argumentami posługiwała się komunisyczna propaganda, aby przekonać obywateli do głosowania 3XTAK? Do jakich grup społecznych się zwracała i dlaczego? Przygotuj krótką notatkę, w której przedstawisz swoje spostrzeżenia i uzasadnienie.

  2. Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Referendum ludowe z 1946 r. i wybory do Sejmu Ustawodawczego”.

Materiały pomocnicze:

  • Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

  • Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.

  • Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.

  • E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Symulacja interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.