Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.14.1
Imię i nazwisko autora: Anna Bronz‑Wójcik
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Wir in der Europäischen Union / My w Unii Europejskiej
Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opowiadania o Unii Europejskiej, jej organach i o wartościach.
Podstawa programowa:
Kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porządkuje swoją wiedzę na temat Unii Europejskiej;
wymienia organy Unii Europejskiej i wartości, na których Unia bazuje;
tworzy listę zalet Unii Europejskiej ważnych dla niego i jego przyjaciół.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji,
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.);
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podejście międzykulturowe;
podejście komunikacyjne;
zintegrowane nauczanie przedmiotowo‑językowe (CLIL);
podająca: opis, wyjaśnianie;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy, analizowanie;
komunikatywna: burza mózgów; prezentacja;
programowana: z użyciem komputera, technik multimedialnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
urządzenie cyfrowe z podłączeniem do Internetu;
słowniczek;
tekst źródłowy (artykuł z czasopisma);
multimedium (plik audio);
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji (możliwe 2 godziny lekcyjne):
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu wprowadzającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat krajów wchodzących w skład Unii Europejskiej. Informuje o tym, że uczniowie podczas lekcji poznają jej organy, motto oraz zasady, którymi kieruje się Unia.
Uczniowie pracują w parach. Każda para losuje karteczkę z nazwą jednego z krajów członkowskich Unii Europejskiej. Uczniowie na wyświetlonej przez nauczyciela na tablicy interaktywnej mapie konturowej Unii Europejskiej dopisują w języku niemieckim informacje o wylosowanym kraju, tj. jego stolicy, populacji, języku/ach urzędowym/ch, walucie oraz jednym znanym fakcie lub ciekawostce. Uczniowie mogą skorzystać podczas wykonywania polecenia z Internetu. Każda para prezentuje swój kraj na forum.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują z tekstem w sekcji Przeczytaj, wykonując polecenie do Übung 1 (rozumienie globalne tekstu) oraz Übung 2, Übung 3 (rozumienie selektywne tekstu). Zadania te mogą wykonać samodzielnie lub w parach. Nauczyciel czuwa nad sprawnym przebiegiem lekcji, kontroluje czas.
Uczniowie pracują z tekstem, korzystając ze Słownika. Nauczyciel pełni rolę wspierającą: jeśli jakiś wyraz lub zwrot nie są dla uczniów, zrozumiałe, wyjaśnia im je.
Następnie uczniowie zostają podzieleni na grupy 3‑4 osobowe. Zadaniem każdej z grup jest przygotowanie quizu z 5‑7 pytaniami na temat Unii Europejskiej, w którym wykorzystane zostaną informacje z tekstu w sekcji Przeczytaj. Grupy wymieniają się swoimi quizami; udzielają odpowiedzi na pytania.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie zamieszczone w sekcji Plik audio oraz odtwarza podpis do zdjęcia, tj:. Menschen aus ganz Europa rufen in der Telefonzentrale der EU an, um Informationen über die Europäische Union zu erhalten. Uczniowie w parach wypisują kilka pytań, które chcieliby zadać centrali telefonicznej Unii Europejskiej. Pytania zostają umieszczone na tablicy.
Uczniowie słuchają tekstu w sekcji Plik audio. Podczas słuchania rozmowy nauczyciel prosi uczniów o podjęcie próby wypisania wyrazów, które usłyszeli, np. Subsidiaritätsprinzip, Schengen‑Raum, Erasmus‑Programm. Po wysłuchaniu tekstu uczniowie tworzą wspólnie słowniczek nowych wyrazów dotyczących Unii Europejskiej.
Uczniowie wykonują polecenia do zadań zamieszczonych w sekcji Plik audio, ustalając kolejność wysłuchanych informacji (Übung 1), zaznaczając prawidłową informację (Übung 2) oraz uzupełniając luki w tekście (Übung 3). Zadania służą rozwijaniu umiejętności globalnego oraz selektywnego rozumienia tekstu przeznaczonego do słuchania.
c) Faza podsumowująca:
W celu wykorzystania zdobytej podczas lekcji wiedzy, nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w grupach plakatów, z podziałem na liczne aspekty funkcjonowania Unii Europejskiej. Każda grupa może otrzymać inne zagadnienie. Uczniowie mają do dyspozycji materiał z lekcji oraz internet. Wiedza zdobyta podczas lekcji może przydać się szczególnie uczniom, którzy chcą wziąć udział w konkursach z języka niemieckiego organizowanych przez różne instytucje.
Uczniowie tworzą plakat promujący jedną z zalet Unii, jaką jest możliwość podróżowania. Układają pytania, jakie można zadać przewodniczącej Komisji Europejskiej. Znajdują definicje nowych pojęć w języku niemieckim.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczeń może dowiedzieć się, kto obecnie pełni ważne funkcje w Unii Europejskiej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
Przed lekcją: nauczyciel podaje tytuł tekstu i pyta uczniów, jakie wyrażenia związane z tym tematem mogą pojawić się w tekście. Uczniowie podają propozycje w języku niemieckim lub polskim. Nauczyciel zapisuje je w wersji niemieckiej na tablicy.
W trakcie lekcji: uczniowie tworzą i uzupełniają na bieżąco asocjogram, by podsumować nowo poznane informacje i słownictwo. Taki asocjogram pozwoli uczniom na usystematyzowanie wiedzy.
Po lekcji: uczniowie w parach tworzą lapbooka o Unii Europejskiej, pamiętając o tym, że lapbooki mają wiele składanych elementów, takich jak klapki, okienka, kieszonki itp., które mogą zawierać dodatkowe informacje. Przykładowy lapbook może składać się z mapy Unii Europejskiej z flagami i nazwami krajów członkowskich. Uczniowie mogą stworzyć stronę z informacjami o organach Unii Europejskiej, wykres pokazujący różne języki używane w Unii Europejskiej itd.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0