Numer e‑materiału: 2.8.14.1

Imię i nazwisko autora: Anna Bronz‑Wójcik

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Wir in der Europäischen Union / My w Unii Europejskiej

Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opowiadania o Unii Europejskiej, jej organach i o wartościach.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porządkuje swoją wiedzę na temat Unii Europejskiej;

  • wymienia organy Unii Europejskiej i wartości, na których Unia bazuje;

  • tworzy listę zalet Unii Europejskiej ważnych dla niego i jego przyjaciół.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji,

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.);

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście międzykulturowe;

  • podejście komunikacyjne;

  • zintegrowane nauczanie przedmiotowo‑językowe (CLIL);

  • podająca: opis, wyjaśnianie;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy, analizowanie;

  • komunikatywna: burza mózgów; prezentacja;

  • programowana: z użyciem komputera, technik multimedialnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • urządzenie cyfrowe z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy (artykuł z czasopisma);

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji (możliwe 2 godziny lekcyjne):

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu wprowadzającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat krajów wchodzących w skład Unii Europejskiej. Informuje o tym, że uczniowie podczas lekcji poznają jej organy, motto oraz zasady, którymi kieruje się Unia.

  • Uczniowie pracują w parach. Każda para losuje karteczkę z nazwą jednego z krajów członkowskich Unii Europejskiej. Uczniowie na wyświetlonej przez nauczyciela na tablicy interaktywnej mapie konturowej Unii Europejskiej dopisują w języku niemieckim informacje o wylosowanym kraju, tj.  jego stolicy, populacji, języku/ach urzędowym/ch, walucie oraz jednym znanym fakcie lub ciekawostce. Uczniowie mogą skorzystać podczas wykonywania polecenia z Internetu. Każda para prezentuje swój kraj na forum.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie pracują z tekstem w sekcji Przeczytaj, wykonując polecenie do Übung 1 (rozumienie globalne tekstu) oraz Übung 2, Übung 3 (rozumienie selektywne tekstu). Zadania te mogą wykonać samodzielnie lub w parach. Nauczyciel czuwa nad sprawnym przebiegiem lekcji, kontroluje czas.

  • Uczniowie pracują z tekstem, korzystając ze Słownika. Nauczyciel pełni rolę wspierającą: jeśli jakiś wyraz lub zwrot nie są dla uczniów, zrozumiałe, wyjaśnia im je.

  • Następnie uczniowie zostają podzieleni na grupy 3‑4 osobowe. Zadaniem każdej z grup jest przygotowanie quizu z 5‑7 pytaniami na temat Unii Europejskiej, w którym wykorzystane zostaną informacje z tekstu w sekcji Przeczytaj. Grupy wymieniają się swoimi quizami; udzielają odpowiedzi na pytania.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie zamieszczone w sekcji Plik audio oraz odtwarza podpis do zdjęcia, tj:. Menschen aus ganz Europa rufen in der Telefonzentrale der EU an, um Informationen über die Europäische Union zu erhalten. Uczniowie w parach wypisują kilka pytań, które chcieliby zadać centrali telefonicznej Unii Europejskiej. Pytania zostają umieszczone na tablicy.

  • Uczniowie słuchają tekstu w sekcji Plik audio. Podczas słuchania rozmowy nauczyciel prosi uczniów o podjęcie próby wypisania wyrazów, które usłyszeli, np. Subsidiaritätsprinzip, Schengen‑Raum, Erasmus‑Programm. Po wysłuchaniu tekstu uczniowie tworzą wspólnie słowniczek nowych wyrazów dotyczących Unii Europejskiej.

  • Uczniowie wykonują polecenia do zadań zamieszczonych w sekcji Plik audio, ustalając kolejność wysłuchanych informacji (Übung 1), zaznaczając prawidłową informację (Übung 2) oraz uzupełniając luki w tekście (Übung 3). Zadania służą rozwijaniu umiejętności globalnego oraz selektywnego rozumienia tekstu przeznaczonego do słuchania.

c) Faza podsumowująca:

  • W celu wykorzystania zdobytej podczas lekcji wiedzy, nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w grupach plakatów, z podziałem na liczne aspekty funkcjonowania Unii Europejskiej. Każda grupa może otrzymać inne zagadnienie. Uczniowie mają do dyspozycji materiał z lekcji oraz internet. Wiedza zdobyta podczas lekcji może przydać się szczególnie uczniom, którzy chcą wziąć udział w konkursach z języka niemieckiego organizowanych przez różne instytucje.

  • Uczniowie tworzą plakat promujący jedną z zalet Unii, jaką jest możliwość podróżowania. Układają pytania, jakie można zadać przewodniczącej Komisji Europejskiej. Znajdują definicje nowych pojęć w języku niemieckim.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczeń może dowiedzieć się, kto obecnie pełni ważne funkcje w Unii Europejskiej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • Przed lekcją: nauczyciel podaje tytuł tekstu i pyta uczniów, jakie wyrażenia związane z tym tematem mogą pojawić się w tekście. Uczniowie podają propozycje w języku niemieckim lub polskim. Nauczyciel zapisuje je w wersji niemieckiej na tablicy.

  • W trakcie lekcji: uczniowie tworzą i uzupełniają na bieżąco asocjogram, by podsumować nowo poznane informacje i słownictwo. Taki asocjogram pozwoli uczniom na usystematyzowanie wiedzy.

  • Po lekcji: uczniowie w parach tworzą lapbooka o Unii Europejskiej, pamiętając o tym, że lapbooki mają wiele składanych elementów, takich jak klapki, okienka, kieszonki itp., które mogą zawierać dodatkowe informacje. Przykładowy lapbook może składać się z mapy Unii Europejskiej z flagami i nazwami krajów członkowskich. Uczniowie mogą stworzyć stronę z informacjami o organach Unii Europejskiej, wykres pokazujący różne języki używane w Unii Europejskiej itd.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec