Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.7.2
Imię i nazwisko autora lekcji: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Shopping/Robienie zakupów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności opisywania nawyków zakupowych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
opisuje przyzwyczajenia zakupowe niemieckich konsumentów;
dopasowuje nazwy sklepów do oferowanych w nich towarów;
analizuje słownictwo związane z robieniem zakupów;
przedstawia co, gdzie i jak często kupuje;
zna i wykorzystuje w tworzeniu zdań przysłówki czasu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega swoje kompetencje, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego, a innymi dziedzinami życia;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;,
tworzy e‑mail dla uczniów w szkole za granicą, a oni dla niego.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych - tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie (mapa myśli),
ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach (zakupy),
indywidualne organizowanie wiedzy językowej - robienie notatek, zaznaczanie, podkreślanie,
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez szukanie pomocy u rozmówców, używanie mimiki i gestu, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – techniki: pogadanka, praca ze źródłem drukowanym;
eksponująca – technika: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – techniki: burza mózgów, analiza mapy myśli, Suwak;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy, analiza języka obcego;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca w plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
pocięte zdjęcia sklepów,
karteczki z nazwami sklepów i sytuacjami,
tarcza ze skalą 1–6,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel dzieli klasę na grupy trzyosobowe, każda grupa otrzymuje pocięte zdjęcie (1. supermarketu; 2. kwiaciarni; 3. księgarni, itd. - nauczyciel może wykorzystać fotografie z sekcji Sprawdź się Aufgabe 1). Zadaniem grupy jest ułożenie pociętych fragmentów w całość. Następnie grupy definiują swoje słowa pozostałym, nauczyciel zapisuje odgadnięte pojęcia na tablicy. Uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują skojarzenia do danego rodzaju sklepu. Uczniowie pracując w plenum tworzą mapy myśli na tablicy.
Uczniowie czytają tekst z sekcji Przeczytaj i realizują polecenia do tekstu.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie pracując w parach, zapoznają się z Mapą pojęć. Następnie tworzą cztery pytania do tematu zakupy w oparciu o multimedium. Pytania zostają zapisane na tablicy oraz przepisane na karty pracy. W kolejnym etapie uczniowie chodząc po klasie zadają sobie pytania i udzielają odpowiedzi. Odpowiedzi zapisują na kartach pracy.
Uczniowie wykonują polecenia do Mapy pojęć.
Uczniowie odkrywają znaczenia nowo poznanej konstrukcji gramatycznej- przysłówków czasu.
Wykorzystując przysłówki czasu uczniowie budują zdania, tworząc historyjkę na temat wymyślonej postaci, każdy z uczniów musi dodać swoje zdanie, wykorzystując inny poznany przysłówek, ważne, aby przysłówki się nie powtarzały.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zostają podzieleni na grupy trzyosobowe, losują jeden z poznanych na lekcji sklepów (nauczyciel przygotowuje karteczki z nazwami sklepów oraz opisem sytuacji np. Twoja babcia jest chora, chcesz jej zrobić przyjemność i upiec ciasto) oraz opracowują listę zakupów w danym sklepie.
Na zakończenie zajęć uczniowie opisują/przedstawiają swoje przyzwyczajenia zakupowe. Gdzie najchętniej robią zakupy i co kupują?
Przed wyjściem uczniów z klasy nauczyciel rysuje lub zawiesza tarczę ze skalą od 1 do 6. Uczniowie zaznaczają, według własnej samooceny, ile zapamiętali z dzisiejszej lekcji, gdzie 1 to prawie nic, a 6 bardzo dużo.
Inne możliwości realizacji materiału:
wykorzystanie otwartych form nauczania, takich jak: otwarcie granic przedmiotowych, dydaktyka komunikacji (uczeń partnerem nauczyciela- w szczególności przy planowaniu procesu nauczania, wsparcie ucznia w procesie uczenia się), uczenie się skierowane na działanie.
wykorzystanie metody LdL (nauka przez nauczanie) – wsparcie ucznia w procesie przygotowania się do poprowadzenia fragmentu lekcji/przedstawienia/omówienia pewnej partii materiału/danego zadania/ćwiczenia – w ścisłej współpracy z nauczycielem.
w warunkach stacjonarnych - wykorzystanie nauczania kooperatywnego, w szczególności przy realizacji Übung 3 do tekstu, można wykorzystać tutaj technikę Suwak: uczniowie stoją w dwóch rzędach, naprzeciw siebie, nauczyciel zadaje im jedno z pytań: Wie oft und wo kaufst du am liebsten ein? Wann erledigst du deine Einkäufe? Was kaufst du am häufigsten? Uczniowie przez 2 minuty rozmawiają ze sobą na dany temat, po czym przesuwają się o jedno miejsce. Nauczyciel zadaje następne pytanie i znów uczniowie rozmawiają przez 2 minuty, tym razem z inną osobą, cykl powtarza się, aż do zakończenia zadawania pytań przez nauczyciela.
Praca domowa:
Zadaniem ucznia jest przygotowanie e‑maila (na wzór z Aufgabe 8 z części Sprawdź się) oraz wysłanie go do kolegi/koleżanki z jednego z krajów DACHL z prośbą o odpowiedź i przedstawienie nawyków zakupowych. Uczeń sam decyduje, w jaki sposób wyszuka niezbędne w tym celu informacje.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; nauczyciel zawiesza na tablicy zdjęcia różnych sklepów, uczniowie wymieniają artykuły, które w tych sklepach można zakupić;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); uczniowie losują, przygotowane wcześniej przez nauczyciela listy zakupów, wybierają się do konkretnych sklepów, w których mogą się zaopatrzyć w produkty z listy, tworzą dialogi ze sprzedawcą;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie opowiadają o wizycie w wybranym sklepie (wybierają według zdjęć zawieszonych na tablicy, na początku zajęć), opisują co kupili, w jakiej ilości, jak przebiegały zakupy; uczniowie mogą stworzyć również hasło reklamujące ich ulubiony sklep, w którym robią najchętniej zakupy.