Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Dlaczego powstają partie polityczne?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje okoliczności powstawania partii politycznych;
definiuje różne sposoby organizacji wewnętrznej partii politycznych;
ocenia rolę partii politycznych w demokratyzujących się społeczeństwach i państwach.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda Phillips 66;
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Praca z filmami. Uczniowie w trakcie emisji sporządzają notatki, który wykorzystają w dalszej pracy na zajęciach.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup i informuje, że zadaniem uczniów będzie przygotowanie informacji na temat genezy i charakterystyki jednego z modeli partii politycznych. Przydziela każdej grupie jedno zagadnienie/pytanie/cechę itp. Wyjaśnia, że uczniowie będą pracowali metodą Philips 66.
2. Każdy zespół ma 6 minut, aby przygotować wyjaśnienie, na czym polega i co ma na celu dany model partii oraz znaleźć lub wymyślić przykłady. Każda grupa wyłania też spośród siebie przedstawiciela, który będzie prezentował rezultaty pracy grupy po każdej rundzie.
3. Po upływie pierwszych 6 minut wybrane osoby przedstawiają rezultaty pracy grupy na forum klasy. Wszyscy uczniowie komentują propozycje grup, zwracając uwagę na to, co jest nieprecyzyjne lub niezrozumiałe w wypracowanych przez inne grupy wyjaśnieniach.
4. Po tej konfrontacji rozwiązań na forum klasy każdy z zespołów ponownie podejmuje pracę w celu udoskonalenia własnych koncepcji.
5. Po upływie kolejnych 6 minut następuje ponowna konfrontacja pomysłów na forum klasy – porównanie dojrzałości rozwiązań i ich ulepszeń oraz zapisanie wniosków końcowych (albo ponowne udoskonalanie projektu przez następne 6 minut). Przedstawiciele grup prezentują opracowane zagadnienia.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie rozpoczynają dyskusję na temat: Czy możliwa jest demokracja bez partii politycznych?
2. Jeden z uczniów podsumowuje dyskusję, wskazując na argumenty za i przeciw.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o pisemne odniesienie się do tematu dyskusji.
Materiały pomocnicze:
Marek Chmaj, Wojciech Sokół, Marek Żmigrodzki, Teoria partii politycznych, Lublin 1999.
Wojciech Sokół, Marek Żmigrodzki, Współczesne partie i systemy partyjne, Lublin 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Filmy mogą być inspiracją do przygotowania przez uczniów charakterystyki modeli partii politycznych.