Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.1.2
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Leihoma und -Opa gesucht/Zastępcza babcia i zastępczy dziadek poszukiwani
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat idei „dziadków do wynajęcia”.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymienia korzyści współpracy starszych ludzi z dziećmi;
wyraża swoje zdanie na temat idei „dziadków do wynajęcia”;
opowiada, kim jest Susanne Keferböck.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne,
podejście humanistyczne,
podająca – pogadanka, praca z tekstem, wykład informacyjny w formie audio i/lub video, podcast,
praktyczna – burza mózgów, placemat,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
tarcza ze skalą od 1 do 6,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat pomysłu „dziadków do wynajęcia”.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat dziadków i ich roli w życiu młodego człowieka.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Następnie nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np.: Czego dowiedziałaś/dowiedziałeś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). Uczniowie udzielają odpowiedzi.
Uczniowie w parach zaznaczają, w którym ogłoszeniu znajdują podane informacje, wpisują wyrazy o podobnym znaczeniu, które są umieszczone w ogłoszeniach, tworzą poprawne zwroty (Übung 1–3 z sekcji Przeczytaj).
Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy, słuchają pliku audio, notują równocześnie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Po wypisaniu pytań słuchają ponownie nagrania, by sprawdzić poprawność i zanotować właściwe odpowiedzi. Uczniowie każdej grupy uzgadniają między sobą wspólne pytania (około 6–7), które zadadzą innej grupie. Następnie grupy zadają sobie naprzemiennie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Uczniowie udzielają informacji zwrotnej odnośnie do poprawnych odpowiedzi. Po rundzie pytań uczniowie zaznaczają, która informacja dotycząca wywiadu jest prawdziwa, oraz tłumaczą zwroty na język niemiecki (Übung 1–2 w części Plik audio).
Uczniowie zostają podzieleni na kilka grup i opracowują korzyści współpracy osób starszych z dziećmi (metoda placemat). Najpierw indywidualnie wpisują swoje pomysły w przydzielone im miejsca na obrzeżach plakatu. Następnie po przeczytaniu indywidualnych odpowiedzi wybierają z nich najciekawsze, rozwijają je i wpisują w centralnej części plakatu (przestrzeń wspólna). W podsumowaniu przedstawiają wyniki pracy grupowej na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach zbierają pomysły do artykułu, w którym przedstawiają założenia stowarzyszenia „dziadków do wynajęcia”. Wybrane pary prezentują swoje pomysły na forum klasy.
Przed wyjściem uczniów z klasy nauczyciel rysuje lub zawiesza tarczę ze skalą od 1 do 6. Uczniowie zaznaczają, według własnej samooceny, ile zapamiętali z dzisiejszej lekcji, gdzie 1 to prawie nic, a 6 – bardzo dużo.
Praca domowa
Uczniowie opisują w e‑mailu, kim jest Susanne Keferböck (Aufgabe 8 z sekcji Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie przygotowują mapę myśli do tematu;
w trakcie lekcji: uczniowie piszą plan spotkania/imprezy, którą chcieliby zorganizować, aby rozpropagować ideę „dziadków do wynajęcia”, pomysły prezentują na forum klasy;
po lekcji: uczniowie przygotowują quiz w formie online z wykorzystaniem zwrotów i informacji z pliku audio.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0