Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Prędkość i przyspieszenie w ruchu jednostajnie przyspieszonym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
II. Mechanika. Uczeń:
4) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości i przyspieszenia oraz drogi od czasu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. poznaje definicję przyspieszenia oraz związek pomiędzy przyspieszeniem a prędkością chwilową w ruchu jednostajnie przyspieszonym.

  2. stosuje zależność prędkości od czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym do wyznaczenia przyspieszenia lub prędkości.

  3. analizuje i interpretuje wykresy zależności prędkości od czasu oraz przyspieszenia od czasu w ruchu jednostajnie przyspieszonym.

Strategie nauczania:

grywalizacja

Metody nauczania:

analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

żadne szczególne środki nie są potrzebne

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie przed lekcją - w ramach pracy domowej - oglądają film samouczek. Mają też za zadanie przygotować jeden wykres zależności przyspieszenia od czasu i jeden wykres zależności prędkości od czasu - wykresy mają być podobne do tych z zadania 5, ale powinny zawierać również konkretne wartości liczbowe na osiach. Wykresy prędkości i przyspieszenia mogą dotyczyć różnych ruchów. Wykresy mają dotyczyć ruchów, które mogą się składać z kilku etapów, ale podczas każdego etapu ruch musi być jednostajnie przyspieszony (co oznacza, że w przypadku wykresu przyspieszenia od czasu trzeba podać również prędkość początkową).
Nauczyciel na początku lekcji wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów po obejrzeniu filmu oraz po zrobieniu wykresów.

Faza realizacyjna:

Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Każda grupa najpierw ogląda swoje wykresy i ewentualnie je poprawia, jeśli są w nich jakieś błędy (na przykład jakiś fragment nie opisuje ruchu jednostajnie przyspieszonego).

Następnie grupy wymieniają się wykresami i w określonym czasie (nauczyciel decyduje w jakim - biorąc pod uwagę liczebność grupy) mają za zadanie do każdego wykresu przyspieszenia od czasu zrobić wykres prędkości od czasu i na odwrót.

Następnie wykresy przedstawiane są na forum klasy i oceniane pod kątem prawidłowego wykonania. Za każdy prawidłowo wykonany wykres grupa dostaje punkt. Za każde wykrycie, że wykres, który otrzymali, chociaż we fragmencie dotyczy ruchu opóźnionego albo niejednostajnie przyspieszonego (do decyzji nauczyciela pozostaje kwestia czy ruch jednostajny, jako ruch z przyspieszeniem równym zero jest dopuszczalny, czy nie), drużyna przeciwna dostaje punkt ujemny.

Drużyna, która zdobędzie więcej punktów - wygrywa.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują zadanie 4 i 5 z części „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Zadanie 7 z części „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Inną formą wykorzystania multimedium jest wykorzystanie go na lekcji.