Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Rozdział X – Finanse publiczne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

1) wyjaśnia pojęcie „finansów publicznych”; przedstawia modele polityki gospodarczej państwa; wyjaśnia pojęcie i przedstawia rodzaje polityk publicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje najważniejsze zapisy X rozdziału Konstytucji RP;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących X rozdziału Konstytucji RP.;

  • analizuje projekt budżetu;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstów źródłowych;

  • wędrujące plakaty;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z e‑materiałem dotyczącym finansów publicznych, by w pełni uczestniczyć w lekcji powtórzeniowej.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie najważniejszych różnic między zwykłą procedurą ustawodawczą a procedurą budżetową.

3. Wybrana osoba zapisuje na tablicy różnice wymienione przez zespół klasowy.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na 6 grup. Zespoły otrzymują arkusze flipcharta i markery. Każda grupa opracowuje przydzielone zadanie.

Na podstawie e‑materiału oraz źródeł znalezionych w internecie (uczniowie mogą korzystać również z książek, telefonów etc.) grupy przygotowują prezentacje na następujące tematy:

  • grupa 1 i 4 – Zarząd NBP;

  • grupa 2 i 5 – Prezes NBP;

  • grupa 3 i 6 – Rada Polityki Pieniężnej.

2. Po wyznaczonym czasie grupy przekazują swoje plakaty kolegom i koleżankom po prawej stronie (zgodnie z ruchem wskazówek zegara – tworząc 2 koła). Każda grupa ma zapoznać się z treścią grupy poprzedniej i nanieść swoje opinie, spostrzeżenia i uwagi – zapisuje je innym kolorem niż grupa wcześniejsza. Plakaty krążą po klasie, aż wrócą do pierwotnej grupy.

3. Następnie grupy, które opracowywały to samo zagadnienie, łączą się i na podstawie wszystkich zawartych informacji na plakatach weryfikują i uzupełniają najistotniejsze informacje, przygotowując ostateczny plakat.

4. Poszczególne grupy zawieszają plakaty na przygotowanym miejscu (tablica – mapa mentalna), a wyznaczone osoby przedstawiają przygotowane przez siebie i kolegów materiały.

5. Uczniowie w parach zapoznają się z przykładowym projektem ustawy budżetowej (prezentacja multimedialna). Dyskutują na temat tego, jakie elementy zawiera projekt. Nauczyciel wyjaśnia pojęcia i informacje, które wzbudzają uczniowskie wątpliwości.

Faza podsumowująca

1. Wirtualny spacer. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie przygotowują argumenty do dyskusji na temat ścisłej kontroli dotyczącej produkcji pieniądza. Przedstawiają swoje propozycje na forum, a na zakończenie chętne osoby formułują wnioski.

2. Uczniowie indywidualnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Praca domowa:

Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku, sejm.qov.pl.

Budżet państwa, gazetaprawna.pl.

Bank banków i państwa, tygodnikprzeglad.pl.

Jerzy Kaźmierczyk, O Radzie Polityki Pieniężnej, monitoringkandydatow.org.pl.

Ministerstwo Finansów, Rząd przyjął projekt budżetu na rok 2021 i Strategię zarządzania długiem, gov.pl.

Narodowy Bank Polski, Edukacja, nbp.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Zasoby multimedialne mogą być wykorzystane do przeprowadzenia lekcji odwróconej.