Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.12.2
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Vorm Bildschirm/Przed ekranem
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat wykorzystania sprzętu komputerowego.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART.
Uczeń:
analizuje wpisy na forum internetowym dotyczące wykorzystania sprzętów komputerowych;
wymienia czynności oraz pomysły związane z wykorzystaniem sprzętów komputerowych;
opisuje czynności wykonywane za pośrednictwem sprzętów komputerowych.
Cele motywacyjne
Uczeń:
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych – umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście sytuacyjnym, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – tłumaczenie wyrazów, porównywanie struktur z językiem ojczystym.
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, praca z tekstem źródłowym;
problemowa: mapa myśli (jak poprawnie uzupełnić mapę);
aktywizująca: burza mózgów przy mapie myśli, Partner Check;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w grupie,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer z podłączeniem do internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
zdjęcia,
karty pracy.
PRZEBIEG LEKCJI
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat spędzania czasu przed ekranem.
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że już większość 2‑latków korzysta z nowoczesnej technologii na co dzień, oglądając najczęściej filmy animowane w internecie. Nauczyciel zwraca jednocześnie uwagę na fakt, że jest to bardzo szkodliwe dla rozwoju emocjonalnego i intelektualnego u tak małych dzieci, ponieważ prowadzi do problemów z koncentracją, nadpobudliwości i nieumiejętności tworzenia relacji.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu lekcji.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat wykorzystania sprzętów elektronicznych, zawiesza na tablicy kilka zdjęć (tabletu, laptopa, smartfona, komputera) oraz prosi uczniów, aby powiedzieli, do czego wykorzystują dane urządzenie.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie wykonują Übung 1 do tekstu.
Uczniowie sprawdzają rozumienie tekstu, wykonując samodzielnie Übung 3, a po wykonaniu tego zadania nauczyciel omawia ewentualne trudności przy rozwiązywaniu ćwiczeń na rozumienie tekstu.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup losuje jedno ze zdjęć zawieszonych wcześniej na tablicy i opracowuje, w jaki sposób można wykorzystać podane urządzenie. Grupy wypisują swoje pomysły i sugestie na dołączonej do zdjęcia kartce. Po zakończeniu tego zadania grupy wymieniają się swoimi pracami, dopisują ewentualne propozycje. Czynność jest powtarzana do momentu, aż wszystkie grupy mają możliwość wypowiedzenia się na temat wszystkich urządzeń. Wyniki pracy zostają przedstawione przez grupy na forum klasy.
Uczniowie pracując w parach, zapoznają się z Mapą myśli. Następnie nawiązując do multimedium, uczniowie tworzą cztery pytania do tematu Rund um den Computer. Pytania zostają zapisane na tablicy oraz przepisane na karty pracy. W kolejnym etapie uczniowie chodząc po klasie, zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi. Odpowiedzi zapisują na kartach pracy.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania Übung 2, Übung 3 do mapy myśli, wykonując naprzemiennie przykłady oraz wyjaśniają partnerowi swój tok rozumowania. W kolejnym kroku dwie pary porównują swoje rozwiązania. Na koniec uczniowie dokonują refleksji nad pracą w parze. Przed przystąpieniem do pracy nauczyciel powinien zapoznać uczniów z zasadami rozwiązywania ćwiczeń w parach: myślę, wyjaśniam i szukam ewentualnego błędu samodzielnie. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi wypowiadają się na forum klasy na temat swojego ulubionego urządzenia, z którego korzystają najczęściej. Swoją wypowiedź argumentują. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Praca domowa
Uczniowie przygotowują prace na temat możliwości wykorzystania komputera we współczesnym świecie (w jakich dziedzinach życia oraz w jaki sposób wykorzystywany jest komputer). Forma pracy jest dowolna – należy zwrócić uczniom uwagę na maksymalne uproszczenie słownictwa w swoich pracach. Uczniowie sami decydują, jak zbiorą informacje i w jaki sposób zaprezentują prace na forum klasy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie za pomocą metody lekcji odwróconej analizują mapę myśli oraz zapoznają się ze zwrotami z mapy myśli.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie w grupach przygotowują mapy myśli na temat wykorzystania sprzętów elektronicznych ze swojego otoczenia. Grupy samodzielnie wybierają sprzęt, który zamierzają przedstawić.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują quiz interaktywny w dowolnej aplikacji z wykorzystaniem poznanego słownictwa.