Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Państwo krzyżackie. Krzyżacy i Litwa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje, jak rozwijało się państwo krzyżackie;
wyjaśnia, w jaki sposób Litwa weszła w konflikt z Krzyżakami;
opisuje stosunki litewsko‑krzyżackie w XIV wieku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Państwo krzyżackie. Krzyżacy i Litwa”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz dwoma pierwszymi filmami w sekcji „Film + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temata i cele zajęć zawarte we „Wprowadzeniu”, a następnie przedstawia uczniom planowany przebieg lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będą to obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z mapą i dołączonymi do niej tekstami źródłowymi, a następnie prosi wybranego ucznia o przeczytanie polecenia nr 2: „Opisz początki państwa zakonu krzyżackiego na ziemiach polskich”. Poleca uczniom, aby podzielili się na czteroosobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź. W podobny sposób uczniowie wykonują kolejne polecenie, przedstawiając politykę zakonu krzyżackiego wobec państwa polskiego.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z trzecim z filmów dotyczącym podboju przez Krzyżaków Żmudzi. Następnie w parach wykonują polecenie nr 6, porównując przyczyny nawiązania sojuszu z Krzyżakami przez książąt piastowskich oraz litewskich. Wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wciąż w parach wykonują ćwiczenie 1, a następnie 3 wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Wskazane pary uczniowskie przedstawiają odpowiedzi wraz z uzasadnieniem, pozostali uczniowie odnoszą się do nich. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonanych zadań.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Na koniec nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę uczniów i wskazuje jej mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Wróć do dwóch pierwszych filmów znajdujących się w sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
M. Biskup, G. Labuda, Dzieje zakonu krzyżackiego w Prusach. Gospodarka, społeczeństwo, państwo, ideologia, Gdańsk 1988.
H. Samsonowicz, Krzyżacy, Warszawa 1988.
H. Łowmiański, Prusy – Litwa – Krzyżacy, Warszawa 1989.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.