Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Przedmiot: geografia
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Temat zajęć: Zmiany w bilansie energetycznym świata
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
5) ocenia stan i zmiany bilansu energetycznego świata i Polski, przedstawia skutki rosnącego zapotrzebowania na energię, jego wpływ na środowisko geograficzne oraz uzasadnia konieczność podejmowania działań na rzecz ograniczania tempa wzrostu zużycia energii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne praz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
wymienia źródła energii,
omawia obecną strukturę zużycia energii w poszczególnych regionach świata,
omawia zmiany, jakie zaszły w strukturze zużycia energii na świecie w XX wieku.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
GUS, Rocznik Statystyki Międzynarodowej 2018, GUS, Warszawa 2018.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
W ramach klasowej dyskusji uczniowie rozmawiają na temat bilansu energetycznego świata – wymieniają główne źródła energii, wskazują najbardziej energochłonne branże, wyjaśniają, dlaczego dąży się do wykorzystywania alternatywnych źródeł energii. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, w razie potrzeby naprowadza ich.
Uczniowie w parach lub małych grupach zapoznają się symulacją interaktywną zawartą w e‑materiale, zwracając uwagę na rodzaje źródeł energii. Uczniowie analizują zmiany udziału źródeł energii w strukturze energii pierwotnej w poszczególnych regionach, badają poszczególne okresy i opisują zauważalne tendencje. W trakcie pracy uczniowie korzystają z atlasów geograficznych, omawiają aktualną strukturę zużycia energii w poszczególnych regionach świata.
Poszczególne grupy prezentują na forum klasy swoje spostrzeżenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Uczniowie w ramach klasowej dyskusji rozmawiają na temat związku bilansu energetycznego świata z neutralnością klimatyczną. Nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.
Faza podsumowująca
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, przygotuj pracę pisemną na temat znaczenia węgla kamiennego i ropy naftowej w światowym bilansie energetycznym w latach 1950–2000.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Symulacja zawarta w e‑materiale może znaleźć zastosowanie podczas innych zajęć poświęconych zagadnieniom związanym ze strukturą zużycia i produkcji energii (zakres podstawowy: XI. 4, XI. 5, XI. 6).