SCENARIUSZ LEKCJI

Przedmiot: geografia

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Temat zajęć: Zmiany w bilansie energetycznym świata

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

5) ocenia stan i zmiany bilansu energetycznego świata i Polski, przedstawia skutki rosnącego zapotrzebowania na energię, jego wpływ na środowisko geograficzne oraz uzasadnia konieczność podejmowania działań na rzecz ograniczania tempa wzrostu zużycia energii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne praz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

  • wymienia źródła energii,

  • omawia obecną strukturę zużycia energii w poszczególnych regionach świata,

  • omawia zmiany, jakie zaszły w strukturze zużycia energii na świecie w XX wieku.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze

GUS, Rocznik Statystyki Międzynarodowej 2018, GUS, Warszawa 2018.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • W ramach klasowej dyskusji uczniowie rozmawiają na temat bilansu energetycznego świata – wymieniają główne źródła energii, wskazują najbardziej energochłonne branże, wyjaśniają, dlaczego dąży się do wykorzystywania alternatywnych źródeł energii. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, w razie potrzeby naprowadza ich.

  • Uczniowie w parach lub małych grupach zapoznają się symulacją interaktywną zawartą w e‑materiale, zwracając uwagę na rodzaje źródeł energii. Uczniowie analizują zmiany udziału źródeł energii w strukturze energii pierwotnej w poszczególnych regionach, badają poszczególne okresy i opisują zauważalne tendencje. W trakcie pracy uczniowie korzystają z atlasów geograficznych, omawiają aktualną strukturę zużycia energii w poszczególnych regionach świata.

  • Poszczególne grupy prezentują na forum klasy swoje spostrzeżenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • Uczniowie w ramach klasowej dyskusji rozmawiają na temat związku bilansu energetycznego świata z neutralnością klimatyczną. Nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.

Faza podsumowująca

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, przygotuj pracę pisemną na temat znaczenia węgla kamiennego i ropy naftowej w światowym bilansie energetycznym w latach 1950–2000.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulacja zawarta w e‑materiale może znaleźć zastosowanie podczas innych zajęć poświęconych zagadnieniom związanym ze strukturą zużycia i produkcji energii (zakres podstawowy: XI. 4, XI. 5, XI. 6).