Autorka e‑materiału: Marta Mrozik

Autorka scenariusza: Monika Ekert

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Summer in the City / Lato w mieście

Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.1, 1.5, 1.8, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 7

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nazywa różne atrakcje, z których można korzystać latem w mieście.

  2. Uczeń opisuje, co można robić latem w mieście.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija umiejętność opisywania różnych aktywności.

  2. Uczeń kształci umiejętności budowania zdań w czasie Present Continuous.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, błąd jako narzędzie dydaktyczne)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca całego zespołu klasowego

  2. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje dowolną piosenkę kojarzącą się z latem.

Na rozgrzewkę nauczyciel proponuje zabawę ruchową. Włącza nagranie piosenki, a uczniowie poruszają się po sali do jej melodii. Co jakiś czas zatrzymuje nagranie i głośno wypowiada nazwy różnych aktywności, które można wykonywać latem lub zimą, lub w obie pory roku, np.: climbing, skiing, visiting a museum, riding a bike, dancing in the street, listening to a concert, going to the cinema, swimming, eating ice cream, having a picnic, ice skating. Jeśli uczniowie uważają, że daną czynność można wykonywać latem, podskakują, jeżeli sądzą, że jest to aktywność typowo zimowa – klaszczą, a jeśli twierdzą, że czynność pasuje do obu pór roku, to jednocześnie podskakują i klaszczą.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel kolejno odtwarza nagrania z Exercise 1 (Przeczytaj). Uczniowie powtarzają każdą czynność, jednocześnie ją pokazując.

  2. Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych. 

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy kolejne zdania z Exercise 2 (Przeczytaj) i za każdym razem głośno je odczytuje, po czym pyta uczniów: Is it true or false? Jeśli uczniowie uważają, że zdanie jest prawdziwe, unoszą kciuki w górę, jeśli sądzą, że nie jest to prawda, kierują kciuki w dół. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi.

  4. Nauczyciel wręcza uczniom kartki, na których zapisane są wyrazy ze zdań zamieszczonych w Exercise 3 (Przeczytaj). Następnie wywołuje na środek sali osoby z wyrazami z pierwszego zdania i prosi pozostałych uczniów, aby ustawili kolegów/koleżanki, tworząc z nich poprawne zdanie. Po utworzeniu zdania głośno je czyta, a klasa powtarza. Analogicznie postępuje z pozostałymi zdaniami.

  5. Uczniowie wspólnie wykonują na tablicy Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Po dobraniu w pary wszystkich zdań i obrazków nauczyciel głośno odczytuje każde zdanie i pokazuje jego treść, gestykulując, a uczniowie naśladują nauczyciela.

  6. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację (Ilustracja interaktywna). Klika w poszczególne punkty na obrazkach i odtwarza nagrania. Następnie wskazuje jeszcze raz rysunki i głośno pyta uczniów: What are they doing?, a oni odpowiadają pełnymi zdaniami.

  7. Nauczyciel odtwarza nagranie z Exercise 2 (Ilustracja interaktywna), a uczniowie wybierają i zaznaczają zdania, które usłyszeli. Ochotnicy odczytują zdania na forum klasy.

  8. Nauczyciel wyświetla na tablicy pierwszy obrazek z Exercise 3 (Ilustracja interaktywna), ale zasłania odpowiedzi. Następnie pyta: What are they doing?, a uczniowie odpowiadają. Nauczyciel odsłania zdania i zaznacza poprawną odpowiedź. W przypadkach gdy poprawnych jest więcej odpowiedzi, pyta: Which answer is also correct? Uczniowie powinni wskazać jeszcze jedną odpowiedź. Analogicznie postępuje z kolejnymi przykładami z zadania.

  • *Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

Na koniec nauczyciel prosi uczniów, żeby usiedli w kręgu i siada razem z nimi. Rzuca piłeczkę do wybranej osoby i mówi: Show me swimming/dancing/climbing itd., a uczeń pokazuje odpowiednią aktywność. Uczeń odrzuca piłeczkę do kolegi/koleżanki i powtarza polecenie, zmieniając jednak nazwę czynności.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze: Dowolny utwór muzyczny, kartki z wyrazami, miękka piłeczka.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel odtwarza kolejne pytania z ilustracji interaktywnej, a uczniowie zastanawiają się nad poprawną odpowiedzią. Po chwili podają swój wybór, podnosząc tabliczkę z literą A lub B.