Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Prawo załamania fal |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych; X. Fale i optyka. Uczeń: 6) stosuje prawo odbicia i prawo załamania fal na granicy dwóch ośrodków; posługuje się pojęciem współczynnika załamania ośrodka; oblicza kąt graniczny. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE - uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe. |
Metody nauczania: | analiza pomysłów, pokaz multimedialny, wykład. |
Formy zajęć: | - wykład, |
Środki dydaktyczne: | projektor multimedialny, tablica. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Prawo załamania”, kilka kubków, tyle samo łyżeczek, ciecze o różnym współczynniku załamania światła (np. woda, olej). |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozlewa do kubków ciecze o różnym współczynniku załamania, następnie wkłada do nich łyżeczki. Uczniowie opisują różnice w wyglądzie części łyżeczki znajdującej się pod powierzchnią w różnych cieczach. | |
Faza realizacyjna: | |
| |
Faza podsumowująca: | |
W ramach sprawdzenia stopnia opanowania zdobytych wiadomości i zrozumienia prawa załamania uczniowie rozwiązują zadania 1, 2 i 5 z części „Sprawdź się”. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie rozwiązują zadania 3, 4 i 8 z części „Sprawdź się” w celu utrwalenia wiadomości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film może służyć jako wprowadzenie do lekcji lub powtórzenia i utrwalenia wiadomości przez uczniów w domu. |