Dla nauczyciela
Autor: Bartosz Zadrożny
Przedmiot: Informatyka
Temat: Algorytmy genetyczne – zastosowanie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz przykładową reprezentację obwodu elektrycznego w postaci drzewa.
Wyjaśnisz, jak działają operacje genetyczne algorytmów pracujących na drzewach reprezentujących obwody elektryczne.
Przestawisz wady i zalety stosowania algorytmów genetycznych do projektowania obwodów elektrycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętne lub wybrane osoby przygotowują krótką prezentację podsumowującą najważniejsze informacje na temat algorytmów genetycznych, które uczniowie poznali na wcześniejszych zajęciach.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z grup przygotowuje wystąpienie dotyczące praktycznego zastosowania algorytmów genetycznych.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Algorytmy genetyczne – zastosowanie”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie odpowiedzialni za prezentację występują z nią. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia ich wypowiedź.
Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z Poleceniem 1 w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie w parach zapoznają się z prezentacją. W razie potrzeby nauczyciel omawia niezrozumiałe treści.
Grupy prezentują swoje wystąpienia dotyczące zastosowania algorytmów genetycznych. Chętna lub wybrana osoba notuje najważniejsze elementy wystąpień w formie mapy myśli na tablicy.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.