Numer e‑materiału: 3.1.5.4

Imię i nazwisko autora lekcji: Katarzyna Walkowska

Przedmiot: język niemiecki

Temat zajęć: Die schönsten Feste mit Familie feiern/Najpiękniej świętuje się z rodziną

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat świąt i uroczystości rodzinnych.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • opracowuje zaproszenie na uroczystość rodzinną;

  • przedstawia wskazówki, jak przygotować przyjęcie urodzinowe;

  • formułuje życzenia urodzinowe.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji - czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii pozajęzykowych, np. forma i struktura tekstu;

  • współpraca z innymi osobami - współpraca z innymi uczniami na tym samym poziomie zaawansowania znajomości języka niemieckiego.

Metody i formy pracy:

  • podająca: pogadanka, praca z tekstem źródłowym;

  • aktywizująca: burza mózgów, mapa pojęć, suwak, Think‑Pair‑Share;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupie,

  • plenum,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • zdjęcia uroczystości,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • kartki A4,

  • pojemnik.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel zawiesza na tablicy zdjęcia z różnych uroczystości. Prosi uczniów, aby przyjrzeli się również zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?.

  • Uczniowie wypowiadają się na temat uroczystości przedstawionych na zdjęciach, nazywają je.

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji Czy wiesz, że… na temat uroczystości rodzinnych.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu lekcji, uczniowie na tablicy tworzą mapę pojęć.

  • Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat świąt rodzinnych w Polsce, zadaje pytania, czy uczniowie chętnie uczestniczą w uroczystościach rodzinnych.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z zaproszeniami z części Przeczytaj. W razie potrzeby uczniowie sprawdzają znaczenie nieznanych wyrazów w słowniczku. Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każda grupa otrzymuje jedno z zaproszeń. Zadaniem uczniów jest wyznaczenie obowiązkowych elementów, które powinny znaleźć się na zaproszeniu. Wybrana grupa prezentuje wyznaczone przez siebie elementy na forum, pozostałe grupy porównują je ze swoimi propozycjami. Nauczyciel przekazuje grupie informację zwrotną dotyczącą poprawności wykonania zadania.

  • Uczniowie w parach wykonują polecenia do tekstu (dopasowują zaproszenie do opisu uroczystości, szukają informacji w tekście, uzupełniają tabelę danymi z materiału źródłowego).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 7 grup (par) w zależności od liczby uczniów w klasie, każda z grup losuje jedną z 7 uroczystości, która została przedstawiona na ilustracji interaktywnej. Każda grupa (para) zapoznaje się z wylosowaną uroczystością i wykorzystując ilustrację interaktywną, przygotowuje streszczenie uroczystości w 3–4 zdaniach. Grupy (pary) prezentują na forum wylosowaną uroczystość.

  • Następnie uczniowie wykonują polecenia do multimedium (ilustracja interaktywna). W trakcie pracy z ćwiczeniami do multimedium (ilustracja interaktywna) nauczyciel może wykorzystać w pracy z uczniami metodę Think‑Pair‑Share.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi wymieniają ulubioną uroczystość rodzinną i argumentują, dlaczego wybrali akurat tę uroczystość. Następnie nauczyciel rozdaje uczniom kolorowe kartki A4, na których uczniowie zapisują swoją propozycję życzeń pasujących do wybranej uroczystości rodzinnej. Nauczyciel wspiera uczniów w poprawnym formułowaniu życzeń. Kartki z życzeniami zostają umieszczone na tablicy. Uczniowie oglądają galerię życzeń.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania: Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze?, Czego się dziś nauczyłam/nauczyłem?, Co mnie zaskoczyło?. Uczniowie mogą pisemnie odpowiedzieć na każde pytanie. Anonimowe odpowiedzi na kartkach mogą zostać zebrane i podsumowane przez nauczyciela (odczytane na forum lub zapisane odpowiednio na tablicy).

Praca domowa

Uczniowie wybierają ulubioną uroczystość rodzinną. Przygotowują projekt, w którym porównują sposób obchodzenia tego święta w Polsce i w Niemczech.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie do zdjęć zawieszonych przez nauczyciela przygotowują słownictwo do danej uroczystości.

  • W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie w grupach losują jedną z uroczystości przedstawionych na ilustracji interaktywnej i wcielają się w rolę organizatora - planują miejsce, menu, ewentualne zabawy itp.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie mają za zadanie przygotować tematy scenek sytuacyjnych związanych z uroczystościami przedstawionymi na ilustracji interaktywnej. Zapisują je na karteczkach i wrzucają do pojemnika. Na następnej lekcji odbędzie się losowanie i odegranie kilku z nich.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec