Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.11.4
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wie kann ich aktiver leben? / Jak mogę żyć aktywniej?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat aktywności fizycznej
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia wskazówki dotyczące aktywnego trybu życia;
przedstawia zalety ruchu;
wyjaśnia koleżance/koledze w e‑mailu, jak może zmienić swoje nawyki na zdrowsze.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
aktywizująca - dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie dziś tematem lekcji? Po otrzymaniu odpowiedzi nauczyciel prosi uczniów o opisanie obrazka, zadając pytanie Was seht ihr auf dem Bild? Wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np. Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …
Nauczyciel prosi klasę o przeczytanie informacji wprowadzającej i zadaje pytanie: W jaki sposób staracie się być aktywni?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie w parach wykonują dalsze polecenia do tekstu (Übung 1 i 2 z części Przeczytaj) w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa: zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu oraz uzupełniają zdania podanymi wyrazami.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady zdań z tekstu z części Przeczytaj, w których występują czasowniki w trybie rozkazującym, np. Geh spazieren! Beweg dich!, i zwraca uwagę klasy na użycie tego trybu. Następnie łączy uczniów w pary. Ich zadaniem będzie wykonanie wspólnie Übung 3 z części Przeczytaj – uzupełnienie wskazówek dla przyjaciela czasownikami w odpowiedniej formie.
Klasa przygląda się multimedium w części Katalog interaktywny i rozwiązuje Übung 1 oraz 2: uzupełnia zdania podanymi wyrazami i łączy ze sobą fragmenty zdań.
Nauczyciel na podstawie Übung 3 z części Katalog interaktywny zapisuje podane zdania na tablicy i prosi uczniów o zapisanie tłumaczenia w zeszycie. Uczniowie wspólnie sprawdzają odpowiedzi.
Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 oraz 3 z części Sprawdź się: do wyrazów w języku niemieckim dobierają ich tłumaczenia i wpisują odpowiednie słowa w pola krzyżówki.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się nauczyciel poleca im, aby wybrali z katalogu najważniejsze dla nich zalety aktywności fizycznej i opowiedzieli koleżance/koledze, dlaczego właśnie te zalety uważają za najważniejsze. Zapisuje na tablicy wyrażenia, które mogą przydać się uczniom, np.: Ich finde, dass …/Am wichtigsten ist …/Meiner Meinung nach ist …, weil … Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom. W razie potrzeby koryguje wymowę/gramatykę i podpowiada uczniom.
Na koniec zajęć klasa rozwiązuje Aufgabe 4 oraz 5 z części Sprawdź się: dobiera rodzajniki do podanych wyrazów i uzupełnia zdania brakującymi czasownikami.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 oraz 8 z części Sprawdź się: uzupełniają zdania podanymi wyrazami i piszą e‑mail zawierający wskazówki odnośnie do aktywnego trybu życia.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;
w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, powiązanie wiedzy posiadanej z nową;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z aktywności fizycznej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0