Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.9.4
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Bist du eine Leseratte?/Jesteś molem książkowym?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności opisywania i informowania na temat podstawowych kategorii książek i ich przeznaczenia oraz wyrażania swoich preferencji czytelniczych.
Podstawa programowa
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje wypowiedzi młodych ludzi na temat ich nawyków czytelniczych;
porządkuje swoją wiedzę na temat rodzajów i gatunków książek;
opowiada o własnych preferencjach czytelniczych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach: czytając wpisy na forum, pisząc e‑maile);
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie słów, uogólnianie;
odgadywanie znaczenia tekstów czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego).
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: wyjaśnianie;
eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne, burza mózgów;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
kartki z pytaniami do ankiety,
karteczki Sophie 1, Sophie 2, Thomas 1 itd.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Na początku lekcji nauczyciel pokazuje uczniom pudełko i informuje ich, że w środku znajduje się pewien przedmiot. Uczniowie zadając pytania zamknięte, mają za zadanie odgadnąć, o jaki przedmiot chodzi - w pudełku znajduje się Biblia lub inna książka. Następnie nauczyciel zachęca uczniów do zastanowienia się nad bestsellerami wszech czasów – najlepiej sprzedającymi się książkami i seriami wydawniczymi.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali informację wprowadzającą na temat bestsellerów wszech czasów i porównali z typowanymi przez nich propozycjami.
Ponieważ tematem lekcji będą książki, ich kategorie oraz rodzaje, preferencje czytelnicze własne i innych oraz ulubione miejsca czytania książek, uczniowie wspólnie z nauczycielem tworzą mapę pojęć, na którą nanoszą słownictwo związane z lekcją. Nauczyciel koryguje niepoprawne zwroty i uzupełnia mapę pojęć.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy, losowanie z użyciem karteczek: Sophie 1, Sophie 2, Thomas 1 itd. Uczniowie czytają przydzielone im teksty, następnie w grupach wymieniają się informacjami na temat preferencji czytelniczych Sophie itd. W kolejnym etapie uczniowie realizują zadania z sekcji Przeczytaj.
Nauczyciel zwraca uczniom uwagę na zastosowanie przez nich czasownika finden w znaczeniu uważać, sądzić i wspólnie analizuje Tipp zur Grammatik.
Zanim uczniowie przejdą do multimedium (mapa pojęć) nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach mapy, w której głównym hasłem są kategorie książek.
Następnie nauczyciel proponuje uczniom porównanie stworzonych przez nich map z mapą pojęć prezentowaną w multimedium.
Uczniowie analizują mapę pojęć dostępną w e‑materiale i porównują ją z własnymi notatkami oraz wykonują ćwiczenia do multimedium.
Nauczyciel służy pomocą, wyjaśnia i wspiera uczniów podczas rozwiązywania zadań.
c) Faza podsumowująca
Po wykonaniu serii ćwiczeń utrwalających słownictwo i zagadnienie gramatyczne nauczyciel proponuje uczniom przeprowadzenie ankiety w klasie i jej podsumowanie. W tym celu rozdaje uczniom kartki z przygotowanymi wcześniej pytaniami. Przykładowa ankieta:
1. Wie oft liest du?
– jeden Tag;
– mehrmals in der Woche;
– einmal pro Woche;
– einmal im Monat;
– nie;
– wenn ich Zeit habe.
Was liest du am liebsten:
– Romane;
– Krimis;
– Horrors;
– Biografien;
– Ich lese keine Bücher;
– andere …Was liest du nicht gern?
– Romane;
– Krimis;
– Horrors;
– Biografien;
– Ich lese alles Mögliche gern.Wo liest du am liebsten?
– im Bett;
– im Zimmer auf einem Sofa;
– im Wartezimmer;
– im Bus/in der Bahn;
– in der Schule;
– andere …Was ist dein Lieblingsbuch?
Mein Lieblingsbuch ist ...
Wyniki ankiety uczniowie omawiają na forum, podsumowują, wyrażając udział procentowy uczniów w poszczególnych odpowiedziach.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 w części Sprawdź się: piszą wiadomość e‑mail do swojej przyjaciółki, motywują do czytania, polecają książki i autorów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; kalambury – wyznaczony przez nauczyciela uczeń wybiera jedno z haseł mapy pojęć i rysuje je na tablicy. Klasa podaje hasło, które narysował uczeń;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda z grup ma przygotować zalety i wady przydzielonej kategorii: Belletristik, Informationsbücher, Fachbücher, Sachbücher, Kinder‑Jugendbücher. Nauczyciel wybiera jednego z uczniów z każdej grupy i przydziela go do opozycji. Zadaniem każdej z grup jest przekonanie przedstawiciela grupy opozycyjnej do ich gatunku literackiego;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu Kultura.
Wykaz źródeł:
Jeder vierte Deutsche liest täglich Bucher, statista.de.
Lesen Sie üblicherweise in Ihrer Freizeit Bücher?, statista.de.
Lista najlepiej sprzedających się książek, de.wikipedia.org.