Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Numer e‑materiału: 3.1.9.4

Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Bist du eine Leseratte?/Jesteś molem książkowym?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności opisywania i informowania na temat podstawowych kategorii książek i ich przeznaczenia oraz wyrażania swoich preferencji czytelniczych.

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje wypowiedzi młodych ludzi na temat ich nawyków czytelniczych;

  • porządkuje swoją wiedzę na temat rodzajów i gatunków książek;

  • opowiada o własnych preferencjach czytelniczych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawić;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i  pasji;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);

  • ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach: czytając wpisy na forum, pisząc e‑maile);

  • rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie słów, uogólnianie;

  • odgadywanie znaczenia tekstów czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego).

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: wyjaśnianie;

  • eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne, burza mózgów;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • kartki z pytaniami do ankiety,

  • karteczki Sophie 1, Sophie 2, Thomas 1 itd.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca

Na początku lekcji nauczyciel pokazuje uczniom pudełko i informuje ich, że w środku znajduje się pewien przedmiot. Uczniowie zadając pytania zamknięte, mają za zadanie odgadnąć, o jaki przedmiot chodzi - w pudełku znajduje się Biblia lub inna książka. Następnie nauczyciel zachęca uczniów do zastanowienia się nad bestsellerami wszech czasów – najlepiej sprzedającymi się książkami i seriami wydawniczymi.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali informację wprowadzającą na temat bestsellerów wszech czasów i porównali z typowanymi przez nich propozycjami.
Ponieważ tematem lekcji będą książki, ich kategorie oraz rodzaje, preferencje czytelnicze własne i innych oraz ulubione miejsca czytania książek, uczniowie wspólnie z nauczycielem tworzą mapę pojęć, na którą nanoszą słownictwo związane z lekcją. Nauczyciel koryguje niepoprawne zwroty i uzupełnia mapę pojęć.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy, losowanie z użyciem karteczek: Sophie 1, Sophie 2, Thomas 1 itd. Uczniowie czytają przydzielone im teksty, następnie w grupach wymieniają się informacjami na temat preferencji czytelniczych Sophie itd. W kolejnym etapie uczniowie realizują zadania z sekcji Przeczytaj.

  • Nauczyciel zwraca uczniom uwagę na zastosowanie przez nich czasownika finden w znaczeniu uważać, sądzić i wspólnie analizuje Tipp zur Grammatik.

  • Zanim uczniowie przejdą do multimedium (mapa pojęć) nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach mapy, w której głównym hasłem są kategorie książek.

  • Następnie nauczyciel proponuje uczniom porównanie stworzonych przez nich map z mapą pojęć prezentowaną w multimedium.

  • Uczniowie analizują mapę pojęć dostępną w e‑materiale i porównują ją z własnymi notatkami oraz wykonują ćwiczenia do multimedium.

  • Nauczyciel służy pomocą, wyjaśnia i wspiera uczniów podczas rozwiązywania zadań.

c) Faza podsumowująca

  • Po wykonaniu serii ćwiczeń utrwalających słownictwo i zagadnienie gramatyczne nauczyciel proponuje uczniom przeprowadzenie ankiety w klasie i jej podsumowanie. W tym celu rozdaje uczniom kartki z przygotowanymi wcześniej pytaniami. Przykładowa ankieta:
    1. Wie oft liest du?
    – jeden Tag;
    – mehrmals in der Woche;
    – einmal pro Woche;
    – einmal im Monat;
    – nie;
    – wenn ich Zeit habe
    .

  1. Was liest du am liebsten:
    – Romane;
    – Krimis;
    – Horrors;
    – Biografien;
    – Ich lese keine Bücher;
    – andere …

  2. Was liest du nicht gern?
    – Romane;
    – Krimis;
    – Horrors;
    – Biografien;
    – Ich lese alles Mögliche gern.

  3. Wo liest du am liebsten?
    – im Bett;
    – im Zimmer auf einem Sofa;
    – im Wartezimmer;
    – im Bus/in der Bahn;
    – in der Schule;
    – andere …

  4. Was ist dein Lieblingsbuch?
    Mein Lieblingsbuch ist
    ...
    Wyniki ankiety uczniowie omawiają na forum, podsumowują, wyrażając udział procentowy uczniów w poszczególnych odpowiedziach.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 7 w części Sprawdź się: piszą wiadomość e‑mail do swojej przyjaciółki, motywują do czytania, polecają książki i autorów.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; kalambury – wyznaczony przez nauczyciela uczeń wybiera jedno z haseł mapy pojęć i rysuje je na tablicy. Klasa podaje hasło, które narysował uczeń;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda z grup ma przygotować zalety i wady przydzielonej kategorii: Belletristik, Informationsbücher, Fachbücher, Sachbücher, Kinder‑Jugendbücher. Nauczyciel wybiera jednego z uczniów z każdej grupy i przydziela go do opozycji. Zadaniem każdej z grup jest przekonanie przedstawiciela grupy opozycyjnej do ich gatunku literackiego;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu Kultura.

Wykaz źródeł:

  1. Jeder vierte Deutsche liest täglich Bucher, statista.de.

  2. Lesen Sie üblicherweise in Ihrer Freizeit Bücher?, statista.de.

  3. Lista najlepiej sprzedających się książek, de.wikipedia.org.