Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska, Krzysztof Lorek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie prędkości rozchodzenia się fal w różnych ośrodkach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Jak rozchodzi się dźwięk w powietrzu?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, że dźwięk jest falą rozchodzącą się w ośrodku. Uczniowie przypominają (z pomocą nauczyciela), na czym polega ruch falowy i czym różni się fala poprzeczna od fali podłużnej. Po ustaleniu, że dźwięk jest falą podłużną, nauczyciel wyjaśnia, od czego zależy prędkość dźwięku: od stanu skupienia ośrodka, a dla gazów od temperatury. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w dyskusji starają się zinterpretować wyniki doświadczenia i wyjaśnić, dlaczego prędkość fali w stali jest największa. Z pomocą nauczyciela dochodzą do wniosku, że cząsteczki stali są gęsto ułożone i silnie związane, więc przekaz energii sąsiednim cząsteczkom odbywa się szybciej niż w powietrzu, gdzie cząsteczki są w znacznej odległości od siebie. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: 1 – 5 obowiązkowo i do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów jako praca domowa przed lekcją i być wprowadzeniem do tematu. |