Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wszystkie kolory nieba |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | - merytoryczna dyskusja wprowadzająca, |
Formy zajęć: | - praca indywidualna, |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna lub rzutnik |
Materiały pomocnicze: | - laser, |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
Nauczyciel rozpoczynając lekcję zaciekawia uczniów poprzez wykonanie prostego doświadczenia: - do szklanki wlewa sok jabłkowy, a następnie kieruje promień lasera do tego soku. Po wykonaniu doświadczenia należy zapytać uczniów o to, co zaobserwowali. | |
Faza realizacyjna | |
• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: – nauczyciel zadaje uczniom pytanie, jakie kolory mogą dostrzec na niebie i od czego zależy dany kolor, – uczniowie odpowiadają, że niebo zazwyczaj jest niebieskie, ale czasem ma również inne kolory (jeśli uczniowie sami o tym nie powiedzą, należy zadać im pytania naprowadzające), – nauczyciel pyta uczniów o to, dlaczego niebo jest jasne i nie widzimy kosmosu, – jeśli uczniowie nie odpowiedzą na zadane pytania, nauczyciel sugeruje rozwiązanie, – nauczyciel opowiada uczniom o rozproszeniach zachodzących w atmosferze oraz wyjaśnia im, dlaczego podczas zachodu słońca niebo jest czerwone. • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: – uczniowie, na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela, rozwiązują samodzielnie osiem zadań dołączonych do e‑materiału, – po wykonaniu zadań uczniowie łączą się w pary i wzajemnie omawiają rozwiązania, – nauczyciel podchodzi do każdej z par, kontroluje wykonanie zadania, sprawdza poprawność jego realizacji oraz (w razie potrzeby) poprawia błędy i tłumaczy zagadnienia problematyczne. | |
Faza podsumowująca | |
Nauczyciel pyta uczniów, co zapamiętali z lekcji, a następnie przeprowadza z nimi rozmowę, podczas której przypomina poznane zagadnienia, a także udziela poprawnych odpowiedzi do wykonanych przez uczniów zadań. | |
Praca domowa | |
Zapoznanie się z grafiką interaktywną dołączoną do e‑materiału Jak powstają kolory nieba? | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafika może być wykorzystana w pracy samodzielnej ucznia przed lekcją lub po niej. |