Numer e‑materiału: 2.8.4.5

Imię i nazwisko autora: Iwona Płotka

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Teste dich! / Sprawdź się!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat człowieka i szkoły.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza słownictwo z zakresu miejsca zamieszkania, wyglądu i charakteru człowieka oraz metod nauczania i strategii uczenia się;

  • opisuje swoje miejsce zamieszkania i swoją rodzinę;

  • wymienia wybrane metody nauczania i techniki uczenia się i krótko je charakteryzuje.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna: metoda aktywizująca burza mózgów, dyskusja;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca zespołowa,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji wprowadzającej. Po krótkiej rozmowie na ten temat nauczyciel poleca uczniom przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i prosi o opisanie obrazka, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild? Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np.: Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …, Ich finde … Uczniowie podają w formie burzy mózgów wyrażenia związane z tematem prezentowanym na zdjęciu.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu z części Przeczytaj i skoncentrowanie się na charakterze i wyglądzie opisanych członków rodziny oraz cechach miejsca zamieszkania Jonasa. Uczniowie czytają tekst i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrażeń zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wykonują w parach dalsze polecenia do tekstu, czyli Übung 2 oraz 3 w części Przeczytaj, w celu sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.

  • Uczniowie zaznaczają w tekście podstawowe informacje dotyczące rodziny i miejsca zamieszkania Jonasa. Następnie wypowiadają się krótko na ten temat, tworząc proste zdania.

  • Uczniowie słuchają pliku audio i następnie wykonują w parach Übung 1. Zaznaczają, których informacji nie ma w tekście. Rozmawiają ze sobą na ten temat i wskazują odpowiednie fragmenty w tekście. Uczniowie wykonują w parach Übung 2 z części Plik audio. Łączą odpowiednie fragmenty zdań dotyczące nauki w trybie online i rozmawiają ze sobą o swoich doświadczeniach związanych z pandemią i nauką zdalną. Następnie samodzielnie wykonują Übung 3 z części Plik audio. Dopasowują cechy charakteru do odpowiednich zdjęć. W zeszycie opisują bliskie im osoby za pomocą tych przymiotników.

  • Uczniowie wykonują w grupach Aufgabe 1, Aufgabe 3 oraz Aufgabe 6 z części Sprawdź się - słuchają wypowiedzi i wybierają odpowiednią reakcję, z trzech propozycji wybierają odpowiedź na pytanie i reakcję na zdanie oraz czytają dialogi i uzupełniają luki w zdaniach. Uczniowie przedstawiają mini‑dialogi z wykorzystaniem wyrażeń z tych ćwiczeń. Następnie samodzielnie wykonują Aufgabe 2, Aufgabe 4, Aufgabe 5 i Aufgabe 7 w części Sprawdź się, które służą utrwaleniu słownictwa oraz struktur zawartych w tekście i pliku audio. Uczniowie uzupełniają luki w tekście, z trzech propozycji wybierają i zaznaczają poprawne uzupełnienie zdań oraz uzupełniają opis zdjęcia.

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel pisze na tablicy hasło: Präsenzunterricht oder Online‑Lernen? Prosi uczniów, aby każdy podszedł do tablicy i napisał pod jednym z haseł jeden rzeczownik, czasownik lub przymiotnik, który określi, dlaczego dana forma nauczania jest dla ucznia lepsza. Następnie nauczyciel rozmawia z uczniami na temat wypisanych pojęć, zadając im np. takie pytania, jak: Warum lernst du mit dem Computer effektiver? Warum ist der persönliche Kontakt so wichtig? Warum magst du elektronische Geräte nicht? Byłby to wstęp do Aufgabe 8 z części Sprawdź się, które pisemnie będzie do zrobienia w domu.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia wyrażeń i zwrotów, które szczególnie okazały się z jakiegoś powodu ważne, przydatne dla uczniów.

Praca domowa:

Uczniowie, tworząc wpis na forum internetowym, podają zalety nauki stacjonarnej w szkole i nauki online (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują następujące informacje dotyczące rodziny, szkoły i miejsca zamieszkania: rodzina - ilość członków rodziny, imiona, wiek i zawody; szkoła - nazwa szkoły, klasa, ulubione przedmioty i zajęcia; miejsce zamieszkania - opis miejsca zamieszkania, np. rodzaj mieszkania (dom, mieszkanie), lokalizacja (miasto, wieś), ulubione miejsca w okolicy. Mogą przygotować również zdjęcia, wycinki z gazet, wydruki związane z powyższymi tematami.

Na kolejnej lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali plakat lub opowieść na temat swojej rodziny, szkoły i miejsca zamieszkania. Mogą używać notatek, rysunków lub pomocy wizualnych. Następnie uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. Pozostali uczniowie oraz nauczyciel mogą zadawać dodatkowe pytania.

To ćwiczenie pozwoli uczniom praktykować opisywanie rodziny, szkoły i miejsca zamieszkania, a także rozwijać umiejętności komunikacyjne w języku niemieckim.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa; uczniowie przygotowują fiszki do tematu na podstawie słowniczka;

  • w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego z zakresem tematycznym „człowiek” i „szkoła”; nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Vorteile und Nachteile des Online‑Lernens”; uczniowie dzielą się na małe grupy, rozmawiają ze sobą na ten temat i zgłaszają swoje spostrzeżenia nauczycielowi, który zapisuje je na tablicy.

  • po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu tematycznego „człowiek” i „szkoła”; uczniowie wykonują dowolną techniką album, w którym przedstawiają swoich członków rodziny, miejsce zamieszkania oraz szkołę, do której uczęszczają.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY SA 3.0 Indeks górny koniec