Dla nauczyciela
Autorka: Justyna Szymańska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Jak założyć fundację i stowarzyszenie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
1) przedstawia rodzaje i przykłady organizacji pozarządowych; charakteryzuje działalność wybranych organizacji tego typu w Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia zakres niezbędnych uregulowań w statucie stowarzyszenia.
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
4) porównuje status prawny stowarzyszeń, fundacji i organizacji pożytku publicznego w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia tryb rejestracji tych organizacji;
5) przygotowuje według wzoru projekt statutu stowarzyszenia lub fundacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
prezentuje etapy rejestracji organizacji pozarządowych;
analizuje różnice w rejestracji fundacji i stowarzyszeń oraz różnice w ich działności;
opracowuje statut fundacji lub stowarzyszenia;
wypełnia formularz rejestracji dla przykładowej fundacji lub stowarzyszenia.
Strategie nauczania:
lekcja odwrócona;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja za i przeciw;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych, filmu samouczka.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zajęcia przeprowadzane metodą lekcji odwróconej. Na poprzednich zajęciach podział klasy na sześć grup. Ich zadaniem jest wyszukanie w dostępnych źródłach statutów organizacji pozarządowych i na ich podstawie opracowanie statutu własnej organizacji: fundacji, stowarzyszenia zwykłego lub rejestrowanego.
Uczniowie powinni zwrócić szczególną uwagę na przedstawione w e‑materiale zasady obowiązujące przy rejestracji organizacji oraz na elementy, które powinien zawierać statut.
2. Praca w dwóch grupach: przygotowanie do dyskusji za i przeciw na temat „Sens istnienia organizacji pozarządowych”. Przed rozpoczęciem dyskusji ustalenie zasad, według których dyskusja będzie prowadzona. Przykładowo, że nie należy przerywać wypowiedzi innych uczestników, trzeba przestrzegać czasu wyznaczonego na wypowiedź itp. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie dyskutują, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję.
Po odbytej dyskusji jeden lub kilku uczniów podsumowują ją.
3. Przedstawienie celu zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1–5 z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Reprezentanci grup, na które klasa została podzielona przed zajęciami, przedstawiają statuty swoich organizacji, jej cel i jak zamierzają działać.
3. Prezentacja filmu samouczka przedstawiającego ścieżkę rejestracyjną organizacji. Nauczyciel przed emisją wyjaśnia, że chociaż film przedstawia tylko rejestrację stowarzyszenia, podobny proces jest przy rejestracji fundacji.
4. Po obejrzeniu filmu grupy wypełniają formularze rejestracyjne KRS‑W20 i KRS‑WK. Następnie wymieniają się formularzami i statutami zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Weryfikacja poprawności wypełnienia dokumentów.
5. Jako podsumowanie tej części zajęć nauczyciel pyta, czy proces zakładania organizacji pozarządowej może zniechęcać społeczników do podjęcia takiej działaności, czy nie. Uczniowie przedstawiają swoje opinie.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja na temat „Co sądzicie o tym, że rząd miałby przejąć kontrolę nad organizacjami pozarządowymi?. Jakie są argumenty za takim rozwiązaniem, a jakie przeciw?”. Uczniowie przedstawiają swoje zdanie w tej sprawie. Chętny/wybrany uczeń podsumowuje dyskusję.
2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 6–8.
Materiały pomocnicze:
1. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 2003 nr 96 poz. 873).
2. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. 1984 nr 21 poz. 97).
3. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. 1989 nr 20 poz. 104).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów indywidualnie w ramach przygotowanie się do zajęć lub jako wzór do przygotowania własnej prezentacji przedstawiającej krok po kroku utworzenie stowarzyszenia zwykłego.