Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Tomasz Wiśniewski
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Money Matters / Pieniądze się liczą
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.4, I.7, I.14, II.1, II.5, III.1, III.4, III.5, III.6, V.2, V.4, V.11, V.12, VII.5, VII.13, X, XIII
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z pieniędzmi i zagadnieniami dotyczącymi finansów.
Uczeń potrafi wyrazić i uzasadnić stanowisko w kwestii finansowego wspierania instytucji i celów charytatywnych.
Uczeń potrafi wypowiadać się na temat pieniędzy lub ich braku.
Uczeń potrafi mówić o marzeniach, stosując drugi tryb warunkowy.
Uczeń potrafi zredagować wpis w mediach społecznościowych, w którym opowiada o tym, na co wydałby sporą sumę pieniędzy.
Cele motywacyjne:
Uczeń poszerza kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na tematy związane z pieniędzmi.
Uczeń poszerza perspektywę poznawczą w kwestiach związanych z pieniędzmi – ich posiadaniem, brakiem oraz odpowiednim zarządzaniem domowym budżetem.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem/plikiem audio)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Uczniowie pracują w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 1 (Przeczytaj):
What do you think life will look like when you graduate from your school?
How do students earn money?
What are the ways in which you can supplement your budget when studying?
Chętne osoby dzielą się opiniami na forum klasy.
W ramach przygotowania do czytania tekstu Interview with a freshman uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Interview With a Freshman i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 4 (Przeczytaj). Prezentują odpowiedzi na forum zespołu klasowego i uzasadniają je, cytując odpowiedni fragment tekstu. Następnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj).
Nauczyciel wyjaśnia zasadę Second Conditional i prosi uczniów o wykonanie Exercise 5 (Przeczytaj). Uczniowie wykonują zadanie samodzielnie, a później porównują odpowiedzi w parach. Chętne osoby rozwiązują zadanie na tablicy multimedialnej.
Uczniowie wykonują Exercise 6 oraz 7 (Przeczytaj). Następnie prezentują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Uczniowie rozmawiają w parach na temat hipotetycznych sytuacji podanych w Exercise 8 (Przeczytaj). Nauczyciel zachęca uczniów do zadawania dodatkowych pytań do wszystkich lub wybranych sytuacji. Uczniowie prezentują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach przeanalizowali wyrażenia umieszczone w słowniku i odnaleźli w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie uczniowie, pracując w parach, sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem drugiego jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Po czym zamieniają się rolami. Nauczyciel na forum klasy pyta, które słowa sprawiły uczniom problemy, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.
Uczniowie słuchają nagrania, a następnie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach, a później na forum klasy. Próbują je uzasadnić zapamiętanymi informacjami z nagrania.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Plik audio). Wskazana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel na forum klasy odtwarza nagrania z Exercise 3 (Plik audio) i prosi poszczególnych uczniów o kolejne odpowiedzi. Nanosi je na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Sprawdź się). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Odpowiedzi są omawiane na forum klasy. Dodatkowo, w celu utrwalenia słownictwa z zadania, uczniowie mogą zagrać np. w „kółko i krzyżyk”. W tym celu uczniowie pracują w dwóch większych grupach. Uzupełniają wybranymi wyrażeniami z zadania pola planszy do gry. Po czym układają z danym wyrażeniem zdanie. Grupa przeciwna ocenia poprawność zdania. Wygrywa drużyna, która ułoży poprawnie trzy zdania poziomo/pionowo/ukośnie.
Uczniowie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie odpowiadają w parach na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się). Następnie na forum klasy zdają relację z uzyskanych od partnera informacji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 3–5 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have entered a competition to write a 100–150 word social media posting on the topic: ‘What would I do if I had ten thousand dollars to spend in one day’. Consider donations or a charity. Write a short entry. Include:
what kind of things you would spend the money on, and why ;
what sort of charities you would consider and why ;
what difficulties you would have ;
how you would feel .
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, korzystając z informacji zawartych w pliku audio, uczniowie przygotowują półtoraminutową odpowiedź na pytanie: What are the advantages of buying vintage clothes ? Wypowiedź powinna:
zawierać trzy rozbudowane argumenty, poparte przykładami;
być spójna i logiczna (należy pamiętać o różnego rodzaju wyrażeniach łączących, np.: first of all, secondly, moreover, however, for example, on the other hand, besides itd.);
zawierać słownictwo z lekcji.
Na kolejnej lekcji uczniowie prezentują wypowiedzi na forum klasy, a następnie odpowiadają na ewentualne pytania koleżanek/kolegów dotyczące wypowiedzi lub zagadnienia związanego ze sprawnym zarządzaniem pieniędzmi.