Dla nauczyciela
Autor: Grzegorz Samotiuk
Przedmiot: historia
Temat: Węgry i początki ich państwowości
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
VI. Europa wczesnego średniowiecza.
Uczeń
2) opisuje proces powstawania pierwszych państw w Europie Środkowo‑Wschodniej z uwzględnieniem wpływu cywilizacji łacińskiej i bizantyjskiej;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia poprawnie pojęcia: Węgrzy, Madziarzy, bitwa na Lechowym Polu, Korona św. Stefana, Święta Prawica;
charakteryzuje kierunki ekspansji Węgrów i ocenia jej skutki;
wymienia władców odpowiedzialnych za powstanie państwa węgierskiego;
przedstawia, w jakich okolicznościach doszło do powstania monarchii węgierskiej.
Strategie nauczania:
konektywizm,
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
wykład,
dyskusja,
burza mózgów,
praca ze źródłami oraz multimedium.
Formy zajęć:
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica, pisak/kreda,
duże arkusze papieru i flamastry.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Na jego podstawie przygotowują się do lekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili współczesne skojarzenia z Węgrami. Pyta: Skąd się biorą pozytywne opinie odnośnie do relacji polsko‑węgierskich i jakie wydarzenia związane z tym możemy wymienić? Czy można mówić o faktycznym, wynikającym z pochodzenia, braterstwie polsko‑węgierskim? Ma to na celu wprowadzenie do tematu i zaznaczenie, że Węgrzy nie należeli do Słowian.
Nauczyciel podaje temat i zapoznaje uczniów z celami zajęć. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania o pochodzenie i przybycie Węgrów na tereny europejskie. Wskazani uczniowie lub ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi, powinny się w nich pojawić takie zagadnienia jak opanowanie przez Węgrów Kotliny Panońskiej, rola Arpada, pochodzenie nazwy Madziarzy. Nauczyciel może uzupełnić te informacje, wymieniając kierunki, przyczyny i skutki najazdów węgierskich, a także rozwój węgierskich organizmów plemiennych. Prowadzący zadaje uczniom dodatkowe pytanie: Jakie były opinie na temat Węgrów i dlaczego porównywano ich do Hunów?
Praca z multimedium („Animacja”). Uczniowie zapoznają się z animacją, a nauczyciel dzieli ich na cztery grupy. Każdej poleca wykonanie zadania:
grupa 1 – Określ przyczynę ekspansji, najazdów węgierskich. Jaki czynnik je powodował i jaki był ich charakter?
grupa 2 – Czym charakteryzowali się Węgrzy jako wojownicy?
grupa 3 – Wymień obszary geograficzne, kierunki, które szczególnie dotknięte zostały najazdami Węgrów. Które z tych terytoriów podbili?
grupa 4 – Czy Węgrzy odnosili same sukcesy na polu bitwy? Jaka była ich największa porażka i jakie przyniosła skutki?
Grupy zapisują flamastrami informacje na dużych arkuszach papieru. Prezentują wyniki swojej pracy reszcie klasy. Nauczyciel dokonuje podsumowania pracy uczniów.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 5 i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Nauczyciel wyświetla uczniom ilustracje przedstawiające koronę oraz Świętą Prawicę Stefana I. Omawia wydarzenia, do których doszło po przegranej bitwie nad rzeką Lech, i charakteryzuje drogę Węgrów do utworzenia królestwa. Wskazuje rolę Stanisława I w historii Węgier i wymienia relikwie narodowe z nim związane.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie poznanych z animacji węgierskich władców, którzy przyczynili się do powstania monarchii węgierskiej, oraz przedstawienie ich najważniejszych dokonań, które do tego doprowadziły.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę grup uczniowskich.
Praca domowa:
Przygotuj krótką prezentację multimedialną dotyczącą wierzeń Węgrów.
Materiały pomocnicze:
Manteuffel T., Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2000.
Snopek J., Węgry. Zarys dziejów i kultury, Warszawa 2002.
Barkowski R.F., Lechowe Pole 995, Warszawa 2016.
Bator W., Drzewo sięgające nieba. Szamanizm i dyfuzjonizm w węgierskiej baśni magicznej, Kraków 1995.
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania prezentacji na temat podbojów dokonywanych przez Madziarów.