Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Powstanie życia

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Ewolucja. Uczeń:
13) przedstawia hipotezy wyjaśniające najważniejsze etapy biogenezy;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVI. Ewolucja. Uczeń:
16) przedstawia hipotezy wyjaśniające najważniejsze etapy biogenezy;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób powstały pierwsze komórki.

  • Wskażesz dowody na potwierdzenie hipotez dotyczących powstania życia na Ziemi.

  • Opiszesz cel doświadczenia Millera–Ureya.

  • Przeprowadzisz doświadczenie badające możliwość powstawania materii organicznej ze związków nieorganicznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • wirtualne laboratorium;

  • prezentacja;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Chętni/wybrani uczniowie pozyskują samodzielnie informacje dotyczące:

    1) hipotezy Oparina–Haldane’a, według której atmosfera Ziemi sprzed miliardów lat sprzyjała syntezie związków organicznych z nieorganicznych prekursorów;
    2) klasycznego doświadczenia powstania życia na Ziemi przeprowadzonego w 1953 r. przez Stanleya Millera i Harolda Ureya na Uniwersytecie Chicagowskim – polegającego na symulowaniu warunków środowiska pierwotnej planety.

    Na podstawie tych materiałów uczniowie przygotowują wspólną prezentację.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, zadając pytanie:
    – Czym jest biogeneza? Jakie etapy można w niej wyróżnić?
    – W jaki sposób powstały pierwsze komórki?
    Wybrani uczniowie odpowiadają na zadane pytania, wykorzystując wiedzę na ten temat uzyskaną przed lekcją.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacja uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają im pytania oraz uzupełniają informacje.

  2. Praca z multimedium („Wirtualne laboratorium (WL‑I)”). Uczniowie, pracując indywidualnie, przeprowadzają eksperyment Millera–Ureya w wirtualnym laboratorium. Rozwiązują problem badawczy, w formularzu zapisują swoje obserwacje oraz formułują wnioski. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi lub uzupełnia informacje.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 7 („Wyjaśnij, dlaczego pierwsze organizmy na Ziemi nie potrzebowały do życia tlenu”) i nr 8 („Wyjaśnij, w jaki sposób katastrofa tlenowa przyczyniła się do napędzenia ewolucji”) w sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, pracując w parach, opracowują linię czasu przedstawiającą powstanie życia na Ziemi, uwzględniając kolejne etapy biogenezy, omówione na lekcji.

  2. Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wyobraź sobie, że masz okazję przeprowadzić wywiad z naukowcem – specjalistą w dziedzinie, której dotyczy e‑materiał. Sformułuj pytania, które chcesz mu zadać.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Wirtualne laboratorium (WL‑I)” do podsumowania lekcji.