Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Konflikty międzynarodowe i etniczne na obszarze Afryki – Sudan
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:
13) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI w. na obszarze Afryki i Bliskiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje główne źródła i konsekwencje wojen domowych oraz konfliktów zbrojnych na obszarze Sudanu i Sudanu Południowego w XXI w.;
lokalizuje wojny domowe i konflikty etniczne na obszarze Sudanu i Sudanu Południowego w XXI w.;
analizuje przebieg najważniejszych konfliktów zbrojnych na obszarze Sudanu i Sudanu Południowego w XXI w.;
wyjaśnia pojęcie: „prawo szariatu”;
wskazuje warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby zaprowadzony został pokój w tych krajach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Konflikty międzynarodowe i etniczne na obszarze Afryki – Sudan”.
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „Konflikty międzynarodowe i etniczne na obszarze Afryki – Sudan”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z linią chronologiczną. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach szukają w źródłach internetowych informacji na temat wydarzeń w Sudanie i Sudanie Południowym, którymi mogą uzupełnić linię chronologiczną. Po wyznaczonym czasie następuje prezentacja rezultatów na forum i wspólne omówienie.
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.
Uczniowie dyskutują na temat tego, jakie były wspólne mianowniki konfliktów w krajach afrykańskich. Omawiają również długofalowe skutki przyczyn konfliktów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat współczesnego stosunku państw Zachodu do państw afrykańskich. Uczniowie próbują ocenić przyjętą politykę.
Praca domowa:
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Polska Akcja Humanitarna, PAH w Sudanie Południowym, pah.org.pl.
Amnesty International, Sudan: Ludność cywilna w Darfurze zakładnikiem impasu w relacjach między ONZ i rządem Sudanu, amnesty.org.pl.
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 maja 2017 r. w sprawie Sudanu Południowego (2017/2683(RSP)), infor.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Linia chronologiczna może pomóc uczniom w zrozumieniu, że myślenie europocentryczne sprawia, że umyka im spora część historii świata, również tej współczesnej.