Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Konflikty międzynarodowe i etniczne na obszarze Afryki – Sudan

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:

13) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI w. na obszarze Afryki i Bliskiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje główne źródła i konsekwencje wojen domowych oraz konfliktów zbrojnych na obszarze Sudanu i Sudanu Południowego w XXI w.;

  • lokalizuje wojny domowe i konflikty etniczne na obszarze Sudanu i Sudanu Południowego w XXI w.;

  • analizuje przebieg najważniejszych konfliktów zbrojnych na obszarze Sudanu i Sudanu Południowego w XXI w.;

  • wyjaśnia pojęcie: „prawo szariatu”;

  • wskazuje warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby zaprowadzony został pokój w tych krajach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Konflikty międzynarodowe i etniczne na obszarze Afryki – Sudan”.

  2. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Wybrana osoba odczytuje temat lekcji: „Konflikty międzynarodowe i etniczne na obszarze Afryki – Sudan”, na forum klasy formułowane są cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  2. Praca z linią chronologiczną. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach szukają w źródłach internetowych informacji na temat wydarzeń w Sudanie i Sudanie Południowym, którymi mogą uzupełnić linię chronologiczną. Po wyznaczonym czasie następuje prezentacja rezultatów na forum i wspólne omówienie.

  3. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.

  4. Uczniowie dyskutują na temat tego, jakie były wspólne mianowniki konfliktów w krajach afrykańskich. Omawiają również długofalowe skutki przyczyn konfliktów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat współczesnego stosunku państw Zachodu do państw afrykańskich. Uczniowie próbują ocenić przyjętą politykę.

Praca domowa:

  1. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

  • Polska Akcja Humanitarna, PAH w Sudanie Południowym, pah.org.pl.

  • Amnesty International, Sudan: Ludność cywilna w Darfurze zakładnikiem impasu w relacjach między ONZ i rządem Sudanu, amnesty.org.pl.

  • Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 maja 2017 r. w sprawie Sudanu Południowego (2017/2683(RSP)), infor.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Linia chronologiczna może pomóc uczniom w zrozumieniu, że myślenie europocentryczne sprawia, że umyka im spora część historii świata, również tej współczesnej.