Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: America to Me Is Freedom! / Ameryka to dla mnie wolność!

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, II.5, III.4, IV.1, V.1, IX.1, IX.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

  6. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń potrafi wymienić i opisać symbole Stanów Zjednoczonych, takie jak: róża, bielik amerykański, Dzwon Wolności i Statua Wolności.

  2. Uczeń potrafi wyjaśnić genezę amerykańskich symboli.

  3. Uczeń potrafi opisać obchody Święta Dziękczynienia.

  4. Uczeń potrafi wyjaśnić, dlaczego Święto Niepodległości jest obchodzone w USA 4 lipca.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat symboli amerykańskich i historii USA.

  2. Uczeń rozwija wiedzę historyczną i kulturową na temat Stanów Zjednoczonych, co umożliwia bardziej świadome zwiedzanie kraju i rozumienie amerykańskiej symboliki państwowej obecnej w kulturze światowej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca w grupach

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) da poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla ilustracje prezentujące amerykańskie symbole (Przeczytaj) i pyta uczniów: What do you see in the pictures? Do you know any other American symbols? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i opisują zawarte w nim ilustracje.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Famous American Symbols i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Następnie prezentują odpowiedzi na forum klasy i odpowiadają na pytanie: Which information in the text was the most interesting/surprising to you?

  2. Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj) i podają je na forum klasy. Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na cytaty z tekstu.

  3. Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na zmianę na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):

  • How many colours has the American flag got?

  • Where can you find the American flag?

  • Where can you see the Liberty Bell?

  • How did the Americans get the Statue of Liberty?

  • Why did Francis Scott Key write the poem?

Na zakończenie chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  1. Uczniowie pracują w parach. Najpierw każdy na małych karteczkach zapisuje nazwy symboli Stanów Zjednoczonych (American flag, Liberty Bell itd.). Następnie rozkładają zakryte karteczki na ławce i na zmianę losują po jednej. Zadaniem ucznia losującego jest opisanie co wylosowany przez niego symbol reprezentuje, a zadaniem partnera/partnerki odgadnięcie o jaki symbol chodzi.

  2. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie odpowiadają na pytania w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Nauczyciel może im zadać dodatkowe pytania dotyczące Stanów Zjednoczonych (analogiczne do pytań z ćwiczenia).

  3. Uczniowie oglądają prezentację, po czym wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Podają je na forum klasy.

  4. Uczniowie oglądają prezentację, a następnie uzupełniają Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna), a następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 4 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 5 (Sprawdź się): Your friend from England wants to learn about American symbols. Pick one and write an e‑mail in which you:

  • describe it;

  • say what it symbolises;

  • explain where you can find it.

Your email should be at least 50 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W fazie podsumowującej lekcji uczniowie tworzą mapę pojęć z nazwami symboli i faktami historycznymi przedstawionymi w e‑materiale.