Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Kontynenty i oceany przeszłości i przyszłości
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, podstawowy, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
wie, jakie kontynenty i oceany istniały w przeszłości geologicznej Ziemi,
charakteryzuje poszczególne kontynenty,
wskazuje rozmieszczenie kontynentów i oceanów w przeszłości,
wyjaśnia, jakie kontynenty mogą powstać w przyszłości i jakie będą tego przyczyny.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended‑learning
Formy zajęć: indywidualne, grupowe
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze: atlas świata, mapa geologiczna
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
● Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).
● Przedstawienie celów lekcji.
● Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia, że w przeszłości geologicznej kontynenty wielokrotnie zmieniały swoje położenie, łączyły się i dzieliły.
Faza realizacyjna
● Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie kontynenty i oceany istniały w przeszłości.
● Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie oglądają symulację interaktywną, następnie odpowiadają na polecenie zawarte w materiale.
● Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, odpowiada na ewentualne pytania.
Faza podsumowująca
● Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale. Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów.
Praca domowa
● Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zdjęcia i mapy zawarte w e‑materiale pozwalają na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzują wiedzę ucznia. Schemat interaktywny poszerza wiedzę ucznia i stymuluje do samodzielnej pracy. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium na innych lekcjach dotyczących ruchu płyt litosfery.