Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Kontynenty i oceany przeszłości i przyszłości

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, podstawowy, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

  1. wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wie, jakie kontynenty i oceany istniały w przeszłości geologicznej Ziemi,

  • charakteryzuje poszczególne kontynenty,

  • wskazuje rozmieszczenie kontynentów i oceanów w przeszłości,

  • wyjaśnia, jakie kontynenty mogą powstać w przyszłości i jakie będą tego przyczyny.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended‑learning

Formy zajęć: indywidualne, grupowe

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze: atlas świata, mapa geologiczna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

● Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).

● Przedstawienie celów lekcji.

● Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia, że w przeszłości geologicznej kontynenty wielokrotnie zmieniały swoje położenie, łączyły się i dzieliły.

Faza realizacyjna

● Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie kontynenty i oceany istniały w przeszłości.

● Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie oglądają symulację interaktywną, następnie odpowiadają na polecenie zawarte w materiale.

● Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, odpowiada na ewentualne pytania.

Faza podsumowująca

● Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale. Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów.

Praca domowa

● Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Zdjęcia i mapy zawarte w e‑materiale pozwalają na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzują wiedzę ucznia. Schemat interaktywny poszerza wiedzę ucznia i stymuluje do samodzielnej pracy. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium na innych lekcjach dotyczących ruchu płyt litosfery.