Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Nauka i innowacje

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

14) przedstawia założenia polityki państwa w dziedzinie nauki i innowacji w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym są dla gospodarki innowacje;

  • analizuje założenia polityki państwa w dziedzinie nauki i innowacji;

  • ocenia polski sektor B+R na tle krajów UE.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • dyskusja;

  • debata za i przeciw;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • czyste kartki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Praca w parach – wypisanie na kartkach skojarzeń ze słowem „innowacje”. Następnie uczniowie zamieniają się miejscami i z inną osobą w parze układają definicję pojęcia, którą umieszczają na tablicy.

3. Dyskusja na temat przedstawionych propozycji, której efektem jest wspólne ustalenie ostatecznej definicji i jej zapisanie na tablicy.

Faza realizacyjna

1. Praca z multimediami: spacer wurtualny i schemat. Uczniowie zapoznają się z materiałem, a następnie w 4‑osobowych grupch wykonują ćwiczenia 1–3. Przedstawienie rezultatów pracy na forum.

2. Mapa myśli – czynniki sprzyjające innowacjom w Polsce. Wspólna analiza uczniowskich propozycji.

3. Uczniowie w parach zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”, a następnie wykonują ćwiczenia 6–8 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.

4. Wyznaczenie w klasie trzech stref. Uczniowie odpowiadają sobie na pytanie: „Czy uważasz, że badania naukowe i innowacje mają w Polsce należytą pozycję?” i zajmują miejsca w jednej z trzech stref:

  • Strefa 1: odpowiedź „tak”;

  • Strefa 2: odpowiedź „nie”;

  • Strefa 3: odpowiedź: „jeszcze jestem niezdecydowany”.

5. Poszczególne grupy w ciągu 10 minut wypisują argumenty na poparcie swojego stanowiska. W przypadku, gdyby wszyscy wybrali jedną strefę, nauczyciel prosi, aby wypisali zarówno argumenty za, jak i przeciw wybranemu stanowisku.

6. Następuje debata zai przeciew na temat pozycji badań naukowych i innowacji w Polsce. Po jej zakończeniu nauczyciel pyta się, czy ktoś nie chce zmienić miejsca i daje na to czas. Podsumowanie debaty przez wybraną osobę.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Jak oceniasz przyszłość sektora B+R?”.

2. Wykonanie ćwiczenia 5 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Dane statystyczne GUS z bazy „Dziedzinowe Bazy Wiedzy”, swaid.stat.gov.pl.

Dane statystyczne Eurostat dotyczące nauki i innowacji, ec.europa.eu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie multimediów uczniowie mogą przygotować prezentację dotyczącą innowacyjnych przedsiębiorstw działających w ich okolicy i wykorzystać ją w trakcie debaty.