Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Nauka i innowacje
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
14) przedstawia założenia polityki państwa w dziedzinie nauki i innowacji w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym są dla gospodarki innowacje;
analizuje założenia polityki państwa w dziedzinie nauki i innowacji;
ocenia polski sektor B+R na tle krajów UE.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
dyskusja;
debata za i przeciw;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
czyste kartki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Praca w parach – wypisanie na kartkach skojarzeń ze słowem „innowacje”. Następnie uczniowie zamieniają się miejscami i z inną osobą w parze układają definicję pojęcia, którą umieszczają na tablicy.
3. Dyskusja na temat przedstawionych propozycji, której efektem jest wspólne ustalenie ostatecznej definicji i jej zapisanie na tablicy.
Faza realizacyjna
1. Praca z multimediami: spacer wurtualny i schemat. Uczniowie zapoznają się z materiałem, a następnie w 4‑osobowych grupch wykonują ćwiczenia 1–3. Przedstawienie rezultatów pracy na forum.
2. Mapa myśli – czynniki sprzyjające innowacjom w Polsce. Wspólna analiza uczniowskich propozycji.
3. Uczniowie w parach zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”, a następnie wykonują ćwiczenia 6–8 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
4. Wyznaczenie w klasie trzech stref. Uczniowie odpowiadają sobie na pytanie: „Czy uważasz, że badania naukowe i innowacje mają w Polsce należytą pozycję?” i zajmują miejsca w jednej z trzech stref:
Strefa 1: odpowiedź „tak”;
Strefa 2: odpowiedź „nie”;
Strefa 3: odpowiedź: „jeszcze jestem niezdecydowany”.
5. Poszczególne grupy w ciągu 10 minut wypisują argumenty na poparcie swojego stanowiska. W przypadku, gdyby wszyscy wybrali jedną strefę, nauczyciel prosi, aby wypisali zarówno argumenty za, jak i przeciw wybranemu stanowisku.
6. Następuje debata zai przeciew na temat pozycji badań naukowych i innowacji w Polsce. Po jej zakończeniu nauczyciel pyta się, czy ktoś nie chce zmienić miejsca i daje na to czas. Podsumowanie debaty przez wybraną osobę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Jak oceniasz przyszłość sektora B+R?”.
2. Wykonanie ćwiczenia 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Dane statystyczne GUS z bazy „Dziedzinowe Bazy Wiedzy”, swaid.stat.gov.pl.
Dane statystyczne Eurostat dotyczące nauki i innowacji, ec.europa.eu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie multimediów uczniowie mogą przygotować prezentację dotyczącą innowacyjnych przedsiębiorstw działających w ich okolicy i wykorzystać ją w trakcie debaty.