Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Wielkie inwestycje i wielkie projekty. Gospodarka i kultura niemiecka pod rządami nazistów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia działania, jakie podjęły władze hitlerowskie, aby ożywić gospodarkę niemiecką i rozwiązać problem bezrobocia;
wskazuje sektory gospodarki, które szczególnie rozwijały się w czasie rządów nazistowskich;
omawia założenia kultury i sztuki w III Rzeszy i pełnione przez nie funkcje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wielkie inwestycje i wielkie projekty. Gospodarka i kultura niemiecka pod rządami nazistów”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia od 1 do 3 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z koleżanką lub kolegą.
Praca z multimedium („Schemat interaktywny”). Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem, a następnie indywidualnie wykonują polecenie 2: „Określ, jakie metody Hitler zastosował, by zmniejszyć liczbę osób bezrobotnych w Niemczech. Czy jego polityka zakończyła się sukcesem?”. Jedna osoba (wybrana lub ochotnik) przedstawia swoją odpowiedź.
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Następnie prosi, aby w tych zespołach wykonali polecenie 3, oceniając politykę Hitlera zmierzającą do ograniczenia bezrobocia w Niemczech. Poleca, aby przygotowali listę pozytywnych i negatywnych konsekwencji redukcji bezrobocia w sposób wdrożony przez władze III Rzeszy. Po określonym czasie prosi przedstawiciela jednej z grup uczniów o przedstawienie odpowiedzi. Pozostali uczniowie mogą ustosunkować się do tej propozycji, zgłaszać swoje argumenty, dyskutować.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla uczestnikom zajęć ćwiczenie 4. Uczniowie tym razem pracują w parach. Ustalają wspólne stanowisko i formułują odpowiedź, następnie łączą się w grupy czteroosobowe i dyskutują, uzasadniając swój wybór w tym ćwiczeniu.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 5 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
A. Bullock, Hitler. Studium tyranii, tłum. T. Evert, Czytelnik, Warszawa 1975.
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, PWN, Warszawa 2010
E.C. Król, Propaganda i indoktrynacja narodowego socjalizmu w Niemczech w latach 1919–1945. Studium organizacji, treści, metod i technik masowego oddziaływania, Warszawa 1999.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Prezentacja multimedialna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 1: Jean Metzinger, Na łodzi; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 2: Arno Breker, Zwycięzca; CC BY‑SA 2.5, Jos43, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 3: Franz Marc, Niebieski koń; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 4: Leopold Schmutzler, Dziewczęta po pracy; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 5: Ernst Barlach, Opuszczenie; CC BY‑SA 3.0, Rufus46, Wikimedia Commons.