Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.1.5
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Meine Oma und mein Opa / Moja babcia i mój dziadek
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania osób i informowania o ich zamiłowaniach
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel rozpoczyna lekcję i pyta uczniów o samopoczucie. Zaprasza uczniów do współpracy. | plenum | 15 min | w ławkach |
Nauczyciel prezentuje zdjęcie starszych, aktywnych, roześmianych osób w otoczeniu wnuków, pyta o przewidywany temat i cel lekcji. | zdjęcie, asocjogram, burza mózgów Zasada: W języku niemieckim przymiotniki w liczbie pojedynczej i mnogiej mają taką samą formę. | ||
Uczniowie podają swoje przypuszczenia, następnie notują w zeszytach temat: Meine Oma und mein Opa. | |||
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj), zakrywając wcześniej zdania w dymkach. Uczniowie domyślają się, o czym mogą rozmawiać Jonas i Ben. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel prezentuje plik audio, czyli rozmowę Jonasa z Benem na temat dziadków Bena. Uczniowie przyglądają się w tym czasie ilustracjom do nagrania. | |||
Nauczyciel prezentuje nagrane zdanie dotyczące dziadka (e‑materiał: Przeczytaj: polecenie 1), uczniowie poznają dwie cechy dziadka: sportlich oraz aktiv, a następnie powtarzają usłyszane zdanie. | |||
Uczniowie zaznaczają w tekście cechy, które opisują babcię Bena (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel wskazuje na zasadę językową związaną z przymiotnikami w j. niemieckim. Nauczyciel podaje przykłady: lieb, aktiv, lustig z polskim tłumaczeniem, uwzględniając wszystkie rodzaje i liczbę mnogą. | plenum | ||
Uczniowie ćwiczą nowe słownictwo: wybierają cechy osobowości pasujące do danej osoby oraz zdjęcia odpowiadające usłyszanom zdaniom (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3 i 4). | praca w parach | ||
Nauczyciel pokazuje zdjęcia i wyjaśnia użycie zaimków: sie oraz er. Das ist Oma Elena. Sie ist lieb und lustig. Sie tanzt gern. Das ist Opa Janis. Er ist sportlich und aktiv. Er schwimmt gern. Nauczyciel prezentuje kilka zdjęć kobiet i mężczyzn, przy prezentacji posługuje się zaimkiem osobowym sie lub er. Czasami celowo myli zaimek, uczniowie, którzy rozpoznają pomyłkę, wstają. | plenum | zdjęcia Ćwiczenie prawda/fałsz w połączeniu z ruchem. | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą babcię i dziadka (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Uczniowie decydują, w którym zdaniu powinien być użyty zaimek osobowy: sie, a w którym zaimek osobowy er. Następnie uczniowie zapisują w zeszycie zdania. | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie utrwalają określenia mówiące o upodobaniach dziadków Bena, grając w grę edukacyjną. | praca indywidualna | 15 min | |
Nauczyciel prosi o wykonanie zadania, w którym uczniowie łączą czynności z odpowiednimi ilustracjami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | praca w parach | ||
Nauczyciel prezentuje plik audio (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Uczeń wybiera właściwą ilustrację. | plenum | ochotnik przy tablicy | |
Nauczyciel prezentuje nagranie, w którym pojawiają się czynności i cechy charakteru osób. Uczniowie pokazują gestem, co zrozumieli (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). | plenum | na dywanie | |
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Uczniowie samodzielnie uzupełniają zdanie właściwymi wyrazami, a następnie odczytują całe zdanie na głos. | praca indywidualna | w ławkach | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie utrwalają zastosowanie zaimków osobowych: er oraz sie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca indywidualna | 15 min | w ławkach |
Uczniowie łączą zdania opisujące czynności z ilustracjami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca w parach | ||
Nauczyciel prezentuje rekwizyty (rakietę tenisową, okulary pływackie, mikrofon, łyżkę) i prosi uczniów o podanie właściwych zdań z zastosowaniem zaimków osobowych np. Er schwimmt. Er spielt Tennis. Sie singt. Sie tanzt. | plenum | rekwizyty lub obrazki, zabawa w kalambury | |
Uczniowie grupują poznane wyrazy, dzieląc je na cechy charakteru, czynności oraz osoby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca indywidualna | ||
Na zakończenie lekcji nauczyciel zaprasza uczniów do narysowania swojej babci lub dziadka i konwersacji w języku niemieckim na ich temat. Wskazówki są podane w ćwiczeniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | praca w parach | kartki szarego papieru, formatu A3, pisaki Jeśli zabraknie czasu, aktywność może być wykonana w ramach zadania domowego. | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozpoczyna lekcję i pyta uczniów o samopoczucie. Zaprasza uczniów do współpracy.
plenum
15 min
w ławkach
Nauczyciel prezentuje zdjęcie starszych, aktywnych, roześmianych osób w otoczeniu wnuków, pyta o przewidywany temat i cel lekcji.
zdjęcie, asocjogram,
burza mózgów
Zasada:
W języku niemieckim przymiotniki w liczbie pojedynczej i mnogiej mają taką samą formę.
Uczniowie podają swoje przypuszczenia, następnie notują w zeszytach temat: Meine Oma und mein Opa.
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj), zakrywając wcześniej zdania w dymkach. Uczniowie domyślają się, o czym mogą rozmawiać Jonas i Ben. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel prezentuje plik audio, czyli rozmowę Jonasa z Benem na temat dziadków Bena. Uczniowie przyglądają się w tym czasie ilustracjom do nagrania.
Nauczyciel prezentuje nagrane zdanie dotyczące dziadka (e‑materiał: Przeczytaj: polecenie 1), uczniowie poznają dwie cechy dziadka: sportlich oraz aktiv, a następnie powtarzają usłyszane zdanie.
Uczniowie zaznaczają w tekście cechy, które opisują babcię Bena (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
praca indywidualna
Nauczyciel wskazuje na zasadę językową związaną z przymiotnikami w j. niemieckim. Nauczyciel podaje przykłady: lieb, aktiv, lustig z polskim tłumaczeniem, uwzględniając wszystkie rodzaje i liczbę mnogą.
plenum
Uczniowie ćwiczą nowe słownictwo: wybierają cechy osobowości pasujące do danej osoby oraz zdjęcia odpowiadające usłyszanom zdaniom (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3 i 4).
praca w parach
Nauczyciel pokazuje zdjęcia i wyjaśnia użycie zaimków: sie oraz er. Das ist Oma Elena. Sie ist lieb und lustig. Sie tanzt gern. Das ist Opa Janis. Er ist sportlich und aktiv. Er schwimmt gern.
Nauczyciel prezentuje kilka zdjęć kobiet i mężczyzn, przy prezentacji posługuje się zaimkiem osobowym sie lub er. Czasami celowo myli zaimek, uczniowie, którzy rozpoznają pomyłkę, wstają.
plenum
zdjęcia
Ćwiczenie prawda/fałsz w połączeniu z ruchem.
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą babcię i dziadka (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Uczniowie decydują, w którym zdaniu powinien być użyty zaimek osobowy: sie, a w którym zaimek osobowy er. Następnie uczniowie zapisują w zeszycie zdania.
plenum
Faza realizacyjna
Uczniowie utrwalają określenia mówiące o upodobaniach dziadków Bena, grając w grę edukacyjną.
praca indywidualna
15 min
Nauczyciel prosi o wykonanie zadania, w którym uczniowie łączą czynności z odpowiednimi ilustracjami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
praca w parach
Nauczyciel prezentuje plik audio (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
Uczeń wybiera właściwą ilustrację.
plenum
ochotnik przy tablicy
Nauczyciel prezentuje nagranie, w którym pojawiają się czynności i cechy charakteru osób. Uczniowie pokazują gestem, co zrozumieli (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).
plenum
na dywanie
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Uczniowie samodzielnie uzupełniają zdanie właściwymi wyrazami, a następnie odczytują całe zdanie na głos.
praca indywidualna
w ławkach
Faza podsumowująca
Uczniowie utrwalają zastosowanie zaimków osobowych: er oraz sie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca indywidualna
15 min
w ławkach
Uczniowie łączą zdania opisujące czynności z ilustracjami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca w parach
Nauczyciel prezentuje rekwizyty (rakietę tenisową, okulary pływackie, mikrofon, łyżkę) i prosi uczniów o podanie właściwych zdań z zastosowaniem zaimków osobowych np. Er schwimmt. Er spielt Tennis. Sie singt. Sie tanzt.
plenum
rekwizyty lub obrazki,
zabawa w kalambury
Uczniowie grupują poznane wyrazy, dzieląc je na cechy charakteru, czynności oraz osoby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca indywidualna
Na zakończenie lekcji nauczyciel zaprasza uczniów do narysowania swojej babci lub dziadka i konwersacji w języku niemieckim na ich temat. Wskazówki są podane w ćwiczeniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
praca w parach
kartki szarego papieru, formatu A3,
pisaki
Jeśli zabraknie czasu, aktywność może być wykonana w ramach zadania domowego.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0