Numer e‑materiału: 1.3.1.5
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Meine Oma und mein Opa / Moja babcia i mój dziadek
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania osób i informowania o ich zamiłowaniach

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
1) ja i moi bliscy (rodzina, przyjaciele).

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi jaki ktoś jest, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
5) wyraża swoje upodobania.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • opisuje osobowość swoich dziadków, używając przymiotników: sportlich, aktiv, lieb, lustig;

  • opowiada o upodobaniach swoich dziadków.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze, zabawie językowej;

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • jest nagradzany za proces i postęp;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających mu na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań.

Strategie uczenia się
  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

  • używanie gestów, mimiki;

  • używanie obrazu i dźwięku;

  • grupowanie wyrazów według kategorii;

  • zapamiętywanie przez działanie (fizyczne reagowanie, wykonanie prośby, polecenia).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • komunikacyjna;

  • eksponująca;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • pogadanka;

  • opis;

  • wyjaśnienie;

  • burza mózgów;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • karty obrazkowe;

  • gra dydaktyczna;

  • asocjogram;

  • plakat, zdjęcia;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra dydaktyczna);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • miękka piłka;

  • ilustracje, zdjęcia;

  • szary papier, pisaki, kredki;

  • rekwizyty (rakieta tenisowa, okulary pływackie, mikrofon, łyżka) lub karty obrazkowe z tymi przedmiotami.

Alternatywne wykorzystanie multimedium: gra dydaktyczna (domino)

Nauczyciel proponuje zabawę w parach pt. Rzeźbiarz i model. Dzieci wymieniają się rolami, ich zadaniem jest przedstawić postać babci lub dziadka i czynność, którą wykonuje. Przykład: Mein Opa schwimmt gern. Meine Oma singt gern. Uczeń w roli rzeźbiarza ustawia swój model i komentuje. Model współpracuje bez wypowiadania się i pokazuje aktywność, którą podała osoba z pary.
Nauczyciel podchodzi do modeli i opisuje przedstawioną czynność.

Przebieg lekcji

1

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel rozpoczyna lekcję i pyta uczniów o samopoczucie. Zaprasza uczniów do współpracy.

plenum

15 min

w ławkach

Nauczyciel prezentuje zdjęcie starszych, aktywnych, roześmianych osób w otoczeniu wnuków, pyta o przewidywany temat i cel lekcji.

zdjęcie, asocjogram,

burza mózgów

Zasada:

W języku niemieckim przymiotniki w liczbie pojedynczej i mnogiej mają taką samą formę.

Uczniowie podają swoje przypuszczenia, następnie notują w zeszytach temat: Meine Oma und mein Opa.

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj), zakrywając wcześniej zdania w dymkach. Uczniowie domyślają się, o czym mogą rozmawiać JonasBen. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel prezentuje plik audio, czyli rozmowę Jonasa z Benem na temat dziadków Bena. Uczniowie przyglądają się w tym czasie ilustracjom do nagrania.

Nauczyciel prezentuje nagrane zdanie dotyczące dziadka (e‑materiał: Przeczytaj: polecenie 1), uczniowie poznają dwie cechy dziadka: sportlich oraz aktiv, a następnie powtarzają usłyszane zdanie.

Uczniowie zaznaczają w tekście cechy, które opisują babcię Bena (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca indywidualna

Nauczyciel wskazuje na zasadę językową związaną z przymiotnikami w j. niemieckim. Nauczyciel podaje przykłady: lieb, aktiv, lustig z polskim tłumaczeniem, uwzględniając wszystkie rodzaje i liczbę mnogą.

plenum

Uczniowie ćwiczą nowe słownictwo: wybierają cechy osobowości pasujące do danej osoby oraz zdjęcia odpowiadające usłyszanom zdaniom (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3 i 4).

praca w parach

Nauczyciel pokazuje zdjęcia i wyjaśnia użycie zaimków: sie oraz er. Das ist Oma Elena. Sie ist lieb und lustig. Sie tanzt gern. Das ist Opa Janis. Er ist sportlich und aktiv. Er schwimmt gern.

Nauczyciel prezentuje kilka zdjęć kobiet i mężczyzn, przy prezentacji posługuje się zaimkiem osobowym sie lub er. Czasami celowo myli zaimek, uczniowie, którzy rozpoznają pomyłkę, wstają.

plenum

zdjęcia

Ćwiczenie prawda/fałsz w połączeniu z ruchem.

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą babcię i dziadka (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Uczniowie decydują, w którym zdaniu powinien być użyty zaimek osobowy: sie, a w którym zaimek osobowy er. Następnie uczniowie zapisują w zeszycie zdania.

plenum

Faza realizacyjna

Uczniowie utrwalają określenia mówiące o upodobaniach dziadków Bena, grając w grę edukacyjną.

praca indywidualna

15 min

Nauczyciel prosi o wykonanie zadania, w którym uczniowie łączą czynności z odpowiednimi ilustracjami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w parach

Nauczyciel prezentuje plik audio (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Uczeń wybiera właściwą ilustrację.

plenum

ochotnik przy tablicy

Nauczyciel prezentuje nagranie, w którym pojawiają się czynności i cechy charakteru osób. Uczniowie pokazują gestem, co zrozumieli (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

plenum

na dywanie

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Uczniowie samodzielnie uzupełniają zdanie właściwymi wyrazami, a następnie odczytują całe zdanie na głos.

praca indywidualna

w ławkach

Faza podsumowująca

Uczniowie utrwalają zastosowanie zaimków osobowych: er oraz sie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

w ławkach

Uczniowie łączą zdania opisujące czynności z ilustracjami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

Nauczyciel prezentuje rekwizyty (rakietę tenisową, okulary pływackie, mikrofon, łyżkę) i prosi uczniów o podanie właściwych zdań z zastosowaniem zaimków osobowych np. Er schwimmt. Er spielt Tennis. Sie singt. Sie tanzt.

plenum

rekwizyty lub obrazki,

zabawa w kalambury

Uczniowie grupują poznane wyrazy, dzieląc je na cechy charakteru, czynności oraz osoby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca indywidualna

Na zakończenie lekcji nauczyciel zaprasza uczniów do narysowania swojej babci lub dziadka i konwersacji w języku niemieckim na ich temat. Wskazówki są podane w ćwiczeniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

praca w parach

kartki szarego papieru, formatu A3,

pisaki

Jeśli zabraknie czasu, aktywność może być wykonana w ramach zadania domowego.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel rozpoczyna lekcję i pyta uczniów o samopoczucie. Zaprasza uczniów do współpracy.

plenum

15 min

w ławkach

Nauczyciel prezentuje zdjęcie starszych, aktywnych, roześmianych osób w otoczeniu wnuków, pyta o przewidywany temat i cel lekcji.

zdjęcie, asocjogram,

burza mózgów

Zasada:

W języku niemieckim przymiotniki w liczbie pojedynczej i mnogiej mają taką samą formę.

Uczniowie podają swoje przypuszczenia, następnie notują w zeszytach temat: Meine Oma und mein Opa.

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj), zakrywając wcześniej zdania w dymkach. Uczniowie domyślają się, o czym mogą rozmawiać JonasBen. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie nauczyciel prezentuje plik audio, czyli rozmowę Jonasa z Benem na temat dziadków Bena. Uczniowie przyglądają się w tym czasie ilustracjom do nagrania.

Nauczyciel prezentuje nagrane zdanie dotyczące dziadka (e‑materiał: Przeczytaj: polecenie 1), uczniowie poznają dwie cechy dziadka: sportlich oraz aktiv, a następnie powtarzają usłyszane zdanie.

Uczniowie zaznaczają w tekście cechy, które opisują babcię Bena (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca indywidualna

Nauczyciel wskazuje na zasadę językową związaną z przymiotnikami w j. niemieckim. Nauczyciel podaje przykłady: lieb, aktiv, lustig z polskim tłumaczeniem, uwzględniając wszystkie rodzaje i liczbę mnogą.

plenum

Uczniowie ćwiczą nowe słownictwo: wybierają cechy osobowości pasujące do danej osoby oraz zdjęcia odpowiadające usłyszanom zdaniom (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3 i 4).

praca w parach

Nauczyciel pokazuje zdjęcia i wyjaśnia użycie zaimków: sie oraz er. Das ist Oma Elena. Sie ist lieb und lustig. Sie tanzt gern. Das ist Opa Janis. Er ist sportlich und aktiv. Er schwimmt gern.

Nauczyciel prezentuje kilka zdjęć kobiet i mężczyzn, przy prezentacji posługuje się zaimkiem osobowym sie lub er. Czasami celowo myli zaimek, uczniowie, którzy rozpoznają pomyłkę, wstają.

plenum

zdjęcia

Ćwiczenie prawda/fałsz w połączeniu z ruchem.

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą babcię i dziadka (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Uczniowie decydują, w którym zdaniu powinien być użyty zaimek osobowy: sie, a w którym zaimek osobowy er. Następnie uczniowie zapisują w zeszycie zdania.

plenum

Faza realizacyjna

Uczniowie utrwalają określenia mówiące o upodobaniach dziadków Bena, grając w grę edukacyjną.

praca indywidualna

15 min

Nauczyciel prosi o wykonanie zadania, w którym uczniowie łączą czynności z odpowiednimi ilustracjami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w parach

Nauczyciel prezentuje plik audio (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Uczeń wybiera właściwą ilustrację.

plenum

ochotnik przy tablicy

Nauczyciel prezentuje nagranie, w którym pojawiają się czynności i cechy charakteru osób. Uczniowie pokazują gestem, co zrozumieli (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

plenum

na dywanie

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). Uczniowie samodzielnie uzupełniają zdanie właściwymi wyrazami, a następnie odczytują całe zdanie na głos.

praca indywidualna

w ławkach

Faza podsumowująca

Uczniowie utrwalają zastosowanie zaimków osobowych: er oraz sie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

w ławkach

Uczniowie łączą zdania opisujące czynności z ilustracjami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

Nauczyciel prezentuje rekwizyty (rakietę tenisową, okulary pływackie, mikrofon, łyżkę) i prosi uczniów o podanie właściwych zdań z zastosowaniem zaimków osobowych np. Er schwimmt. Er spielt Tennis. Sie singt. Sie tanzt.

plenum

rekwizyty lub obrazki,

zabawa w kalambury

Uczniowie grupują poznane wyrazy, dzieląc je na cechy charakteru, czynności oraz osoby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca indywidualna

Na zakończenie lekcji nauczyciel zaprasza uczniów do narysowania swojej babci lub dziadka i konwersacji w języku niemieckim na ich temat. Wskazówki są podane w ćwiczeniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

praca w parach

kartki szarego papieru, formatu A3,

pisaki

Jeśli zabraknie czasu, aktywność może być wykonana w ramach zadania domowego.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec