Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.1.2
Imię i nazwisko autora lekcji: Monika Janicka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Was macht die Menschen sympathisch? / Co sprawia, że ludzie są sympatyczni?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy - A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania cech charakteru.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencja w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni wybrane cechy charakteru;
opisze cechy charakteru przykładowych osób;
dokona krytycznej oceny cech charakteru.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi).
Metody, techniki i formy pracy:
podające: praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponujące: analiza cech charakteru;
praktyczne: wyrażanie opinii, tworzenie krótkich wypowiedzi ustnych, gry językowe, zagadki, ćwiczenia utrwalające, prezentacja na forum;
programowane: ćwiczenia interaktywne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel moderuje krótką dyskusję na temat: Jakie cechy charakteru sprawiają, że ktoś wydaje się wam sympatyczny? Odpowiedzi uczniów zapisuje na tablicy. Następnie prosi uczniów o przeczytanie tekstu wprowadzającego „Czy wiesz, że…” i porównanie informacji w nim zawartych z ich własnymi wypowiedziami.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie opisują zdjęcie pod tekstem w części Przeczytaj. Nauczyciel pyta: Wirkt das Mädchen sympathisch? Warum (nicht)? i uzupełnia na podstawie odpowiedzi podanych przez uczniów informacje na tablicy.
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj. Następnie pracują w parach i wykonują Übung 1‑3. Niejasne kwestie wyjaśniane są na forum. Nauczyciel pyta: Czy coś was zaskoczyło w tekście? Czy jakieś informacje były dla was nowe lub szczególnie interesujące?.
Przed przystąpieniem do wysłuchania nagrania z części Plik audio nauczyciel prosi uczniów o formułowanie hipotez: Kto rozmawia z psychologiem? Dlaczego? oraz Gdzie ta rozmowa może się toczyć?.
Uczniowie sprawdzają swoje hipotezy podczas słuchania rozmowy z pliku audio. Uczniowie słuchają ponownie wywiadu z psychologiem i wykonują Übung 2, 3 i 4.
Uczniowie pracują w parach: losują zdjęcia osób (materiał do Aufgabe 4 w części Sprawdź się) i opisują ich cechy. Praca wybranych par prezentowana jest na forum.
Nauczyciel wywiesza w dwóch przeciwnych rogach klasy plansze z napisami STÄRKE i SCHWÄCHE. Następnie odczytuje stwierdzenia z Aufgabe 5 w części Sprawdź się i prosi uczniów, aby stanęli pod odpowiednią planszą - zgodnie ze swoimi przekonaniami.
c) Faza podsumowująca:
Aufgabe 7 (w części Sprawdź się) można przeprowadzić w formie zabawy‑zgadywanki. Jeden z uczniów opisuje ustnie wybraną osobę z klasy. Pozostali zgadują, o kogo chodzi. Uczeń, który to odgadnie, opisuje kolejną osobę.
Praca domowa:
Uczniowie opisują swoje cechy charakteru (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące zastosowanie pliku audio:
przed lekcją: wysłuchanie nagrania, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem; warto polecić wcześniejsze zapoznanie się z plikiem audio szczególnie uczniom z deficytem uwagi lub deficytem słuchu, aby mogli pełniej uczestniczyć w lekcji;
w trakcie lekcji: rozwijanie sprawności słuchania ze zrozumieniem;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową i intonacją. Można zachęcić uczniów do opracowania i odegrania podobnej rozmowy: dziennikarz - psycholog.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0