Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Jak renesansowi myśliciele wyobrażali sobie idealne państwo?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

1) analizuje mechanizmy sprawowania władzy na podstawie literatury (np. fragmentów tekstu Książę Niccolò Machiavellego lub fragmentów Cesarza Ryszarda Kapuścińskiego).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia bodinowską koncepcję suwerenności narodu;

  • analizuje i porównuje koncepcje państwa T. Morusa, N. Machiavellego i J. Bodina;

  • ocenia koncepcję państwa przedstawioną przez T. Hobbesa.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • prezentacja multimedialna;

  • kula śniegowa.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie proszeni są o wypisanie na tablicy pojęć: państwo, suwerenność narodu, relatywizm moralny, władza polityczna. Następuje próba zdefiniowania tych pojęć metodą kuli śniegowej.

3. Po przygotowaniu przez uczniów definicji zostają one zapisane na tablicy.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z nich otrzymuje fragmenty prac jednego z renesansowych filozofów. Uczniowie proszeni są o przygotowanie prezentacji multimedialnej przedstawiającej poglądy filozofa.

2. Reprezentanci grup przedstawiają na forum klasy prezentacje przygotowane przez grupę.

3. Na tablicy powstaje tabela porównująca poszczególne koncepcje.

Faza podsumowująca

1. Chętna lub wybrana osoba porównuje koncepcje, wskazując na podobieństwa i różnice między nimi.

Praca domowa:

Uczniowie są proszeni o przygotowanie koncepcji państwa w koncepcji Francisa BaconaThomasa Morusa oraz wskazanie podobieństw między tymi koncepcjami.

Materiały pomocnicze:

Thomas Hobbes, Lewiatan.

Niccolo Machiavelli, Książę.

Jean Bodin, Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Może zostać wykorzystane jako wstęp do pracy uczniów w grupach.