Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What Is My Grade? / Jaka jest moja ocena?

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, V.1, V.2, V.5, VII.4, VII.14, VIII.1, VIII.2, VIII.3, X, XI, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z ocenami w krajach anglojęzycznych.

  2. Uczeń rozróżnia brytyjski i amerykański system ocen.

  3. Uczeń umie przedstawić polski system ocen w języku angielskim.

  4. Uczeń potrafi przedstawić i uzasadnić poglądy na temat różnych systemów oceniania.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozumie różnice pomiędzy systemami edukacji i dostrzega użyteczność znajomości słownictwa na temat ocen.

  2. Uczeń potrafi opisać po system oceniania.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie testu (Przeczytaj) i mówi: We are going to talk about school grades in Great Britain and in the United States.

  • What does the Polish grading system look like?

  • What is the best grade?

  • What is the worst grade?

  • How long do you study in primary school?

  • What are the most important exams?

Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby w ramach przygotowania do czytanki uczniowie na urządzeniach mobilnych wykonali Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst Grades in the UK and the US (Przeczytaj) i indywidualnie wybrali prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie odczytują zdania na forum zespołu klasowego i uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i samodzielnie wybierają prawidłowe informacje w Exercise 3 (Przeczytaj). Odczytują zdania i uzasadniają je cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną, uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Gra edukacyjna). Osoba, która wykona zadanie jako pierwsza, nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie zapoznają się z grą edukacyjną i odpowiadają na pytania (Gra edukacyjna), a następnie poszczególni uczniowie odczytują odpowiedzi pełnymi zdaniami na forum klasy.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, odczytują zdania na forum klasy i uzasadniają je cytatami z gry.

  7. Uczniowie w parach ponownie grają w grę i wykonują Exercise 34 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy (dyskusja po angielsku). Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  8. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach zastanowili się, jak wytłumaczyć komuś z innego kraju, na czym polega system ocen w Polsce, jakie są najważniejsze egzaminy itp., oraz napisali e‑mail według instrukcji z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an e‑mail about the grading system in your country to a friend from England. In the e‑mail mention:

  • if the system is the same for all schools;

  • what the grades look like;

  • whether it’s easy or hard to get good grades.

Your answer should be 50–120 words long.

Po zakończeniu pracy 2–3 osoby odczytują listy na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie indywidualnie wykonują Exercise 12 (Sprawdź się). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie pisemnie odpowiadają na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się): Write answers to the questions below. Each answer should be one sentence long:

  • When do students take final high school exams in your country?

  • Do you like the grading system in your country? Why / why not?

  • Do you have good grades? Why/why not?

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie we współpracy z kolegą/koleżanką z klasy tworzą własną grę edukacyjną, na temat systemu oceniania w Polsce. Wzorują się na grze w e‑materiale, ale mogą wprowadzać też własne pomysły. Polecenie: Study the Interactive Game in e‑materiał. Then, together with a classmate, create your own Game. Your game should contain 4 questions about the Polish grading system. Model your questions on the questions in e‑material.