Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Tkanka węzłowa serca
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz budowę i ośrodki tkanki węzłowej serca.
Wyjaśnisz, w jaki sposób powstaje sygnał inicjujący skurcz serca.
Przedstawisz różnice między komórkami odpowiedzialnymi za skurcz a komórkami generującymi i przewodzącymi impulsy w sercu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
mapa myśli;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A1, flamastry.
Przed lekcją
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat budowy i cech tkanki mięśniowej serca.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel inicjuje burzę mózgów, zadając pytanie: „Co napędza pracę serca?”. Uczniowie zapisują swoje pomysły na tablicy.
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału i uzupełniają zapisane na tablicy pomysły.
Nauczyciel podsumowuje burzę mózgów oraz wprowadza uczniów w temat zajęć. Następnie krótko omawia przebieg lekcji i przedstawia jej cele.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy.
Każda z grup opracowuje jedno zagadnienie na podstawie informacji zawartych w e‑materiale:
grupa I – budowa komórek tkanki węzłowej;
grupa II – budowa układu bodźcotwórczo‑przewodzącego serca;
grupa III – automatyzm generowania impulsów i proces ich powstawania.
Po opracowaniu zagadnień przez każdą z grup nauczyciel miesza grupy tak, aby w każdej z nowych grup było przynajmniej dwóch przedstawicieli starej grupy. Każdy z uczniów przedstawia kolegom partię materiału, którą opracował wcześniej (następuje moment właściwego nauczania).
Nauczyciel prosi o wypisanie na małych kartkach pojęć, jakie uczniowie zapamiętali na dany temat. Grupy porządkują kartki w zbiory, wyszukując połączenia pomiędzy zapisanymi pojęciami.
Grupy przyklejają kartki na arkuszu papieru A1, łączą strzałkami, rysują linie i dopisują nowe hasła, tworząc mapę myśli. Przedstawiciele grup omawiają swoje mapy myśli.
Nauczyciel weryfikuje informacje i w razie potrzeby je uzupełnia.
Uczniowie zapoznają się z symulacją interaktywną. Następnie, pracując w parach, wykonują polecenia 2 i 3 (dotyczące depolaryzacji i repolaryzacji błony komórkowej). Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie interaktywne nr 5 (dotyczące połączeń szczelinowych pomiędzy komórkami tkanki węzłowej). Następnie przygotowują podobne zadanie (typu „prawda/fałsz”) dla osoby z pary. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 4.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 6 do 9.
Materiały pomocnicze
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:
Symulacja interaktywna może zostać również wykorzystana na innej lekcji poświęconej pracy serca, m.in. Zjawiska elektryczne towarzyszące pracy serca.