Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.10.4
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Komm in den Sportverein!/Dołącz do klubu sportowego!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa IV, zakres podstawowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat roli klubów sportowych.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia zasady, które obowiązują członków klubu sportowego;
dyskutuje na temat różnych ról pełnionych przez członków klubu sportowego;
opisuje pomysły na akcję promocyjną klubu sportowego.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
używanie obrazu i dźwięku (używanie skojarzeń wzrokowych);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi).
Metody, techniki i formy pracy:
podejście komunikacyjne,
podająca – pogadanka,
aktywizująca – burza mózgów, mapa pojęć, dyskusja dydaktyczna – panelowa,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i prosi uczniów podczas krótkiej burzy mózgów o podanie skojarzeń związanych z tematem. Skojarzenia zostają zapisane na tablicy. Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem wprowadzającym i próbują podczas krótkiej dyskusji znaleźć odpowiedź na pytanie w tekście.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wpisem Katji (katja_50) w części Przeczytaj i zaznaczają w nim pytania, na których odpowiedź chciałaby uzyskać autorka tekstu. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy; każda grupa otrzymuje jedną z czterech odpowiedzi na wpis Katji. Uczniowie czytają wpis, poszukują odpowiedzi na pytania Katji i dzielą się opiniami o udzielonych odpowiedziach. Grupy prezentują swoje wypowiedzi na forum. W części podsumowującej dyskusję zastanawiają się, która odpowiedź byłaby dla Katji najlepsza, jednocześnie uzasadniając swoje zdanie.
Wybrani uczniowie odczytują zdania z Übung 2 w części Przeczytaj i decydują, które z nich są zgodne z treścią tekstu. Następnie w parach uczniowie analizują tekst, wskazując słowa, które odnoszą się do fragmentów zawartych w ćwiczeniu (Übung 3 w części Przeczytaj).
Uczniowie czytają dialog przedstawiony w Tipp zur Grammatik, nauczyciel zwraca uwagę na to, że w dialogu oznaczono pogrubieniem czasowniki w połączeniu z przyimkiem. Uczniowie w parach analizują tekst w części Przeczytaj i zaznaczają w nim kolejne przykłady rekcji czasownika. Nauczyciel wyświetla na tablicy tekst, w którym zaznaczono przykłady rekcji czasownika. W celu doskonalenia znajomości rekcji czasownika uczniowie w parach wskazują właściwą parę wyrazów (Aufgabe 5) oraz tłumaczą części zdań z języka polskiego na język niemiecki (Aufgabe 6).
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Wie kann man sich noch im Sportverein engagieren? Was meint ihr? W czasie dyskusji nad tematem uczniowie tworzą mapę pojęć. Następnie w parach porządkują różne zadania do właściwych funkcji pełnionych w klubie sportowym (Übung 2 w części Gra edukacyjna) i tworzą dialog na temat podejmowania różnych ról w klubie sportowym (Übung 3 w części Gra edukacyjna).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i poleca, aby pomogli zarządowi klubu zorganizować dni otwarte (Aufgabe 8 w części Sprawdź się). W tym celu dzieli uczniów na kilka grup: 1 grupa (zarząd), 2 grupa (sportowcy), 3 grupa (trenerzy), 4 grupa (administracja), 5 grupa (sympatycy klubu). Członkowie grup podczas spotkania z zarządem dyskutują nad swoimi pomysłami. W formie podsumowania nauczyciel zapisuje pomysły poszczególnych grup na tablicy.
Praca domowa
Uczniowie doskonalą znajomość słownictwa poznanego na lekcji, wpisując tłumaczenia wyrazów w języku polskim na język niemiecki w pola krzyżówki (Aufgabe 1), zaznaczając właściwy czasownik (Aufgabe 2), wstawiając właściwy wyraz w tekście dotyczącym działalności klubu sportowego (Aufgabe 3) oraz zaznaczając właściwe informacje zgodne z wypowiedzią na temat klubów sportowych (Aufgabe 4).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: uczeń otrzymuje do wglądu zdjęcie występujące grze i próbuje samodzielnie stworzyć pasujące do niego zdania z wykorzystaniem nowego słownictwa;
w trakcie lekcji: nauczyciel może zorganizować konkurs, dzieląc klasę na grupy oraz przydzielając nagrodę (np. kartę z napisem Wunderbar!) za uzyskanie największej liczby punktów w grze;
po lekcji: uczeń ma możliwość poprawy swojego wyniku, grając w gry kilkukrotnie po lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0