Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Diseases: How the Body Fights Diseases / Choroby: jak ciało walczy z chorobami

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.11, III.4, III.7, V.2, V.5, VII.7, VIII.3, X, XI, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące walki z chorobami i opisuje organy wewnętrzne, które biorą udział w zwalczaniu chorób, w tym chorób układu immunologicznego.

  2. Uczeń umie wyrazić opinię na temat szczepień oraz napisać zaproszenie na wykład dotyczący walki z chorobami.

  3. Uczeń potrafi zredagować wpis na blog, w którym opisuje, jak ciało walczy z chorobą, oraz doradza, jak wzmocnić system odpornościowy organizmu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat szczepień i walki z chorobami.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat sposobów walki z chorobami, metod wzmacniania układu odpornościowego oraz szczepień.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach wprowadzenia do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Dodatkowo nauczyciel może zadać pytanie: How does the human body fight disease? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst The Silent Heroes Inside Your Body, wyjaśniają niezrozumiałe słownictwo przy pomocy słownika i sprawdzają, czy poprawnie wykonali Exercise 2. Omawiają odpowiedzi w parach i na forum klasy. Podają szczegóły.

  2. Uczniowie wyszukują w tekście The Silent Heroes Inside Your Body słownictwo związane z tematem lekcji warte ich zdaniem zapamiętania, a następnie porządkują je według ustalonych przez siebie kategorii. Porównują własną pracę z odpowiedzią kolegi/koleżanki.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Przeczytaj). Przygotowują słownictwo, które wykorzystają do odpowiedzi na pytania. Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

  5. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna).

  6. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, a następnie wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Uzasadniają odpowiedzi.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Prezentacja multimedialna). Chętne osoby wykonują zadania na tablicy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Sprawdź się). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę. Następnie uczniowie w parach streszczają ustnie tekst, wykorzystując przy tym wyrazy wstawione w luki w tekście.

  2. Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne osoby odczytują przygotowany tekst na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 3–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You took part in an interesting lecture about how our body fights diseases. Now you want to share this knowledge with the readers of your blog. Add a new entry of 100–150 words, and:

  • describe what the lecture was about;

  • explain which information was the most interesting to you and why;

  • mention at least one immune system problem;

  • give advice on how to make your immune system work well.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, bazując na prezentacji multimedialnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują 3 pytania szczegółowe do jej treści. Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w parach: każdy zadaje koledze/koleżance przygotowane przez siebie pytania oraz odpowiada na jego/jej pytania.