Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jarosław Krakowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wpływ temperatury na opór półprzewodników |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VII. Prąd elektryczny. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VIII. Prąd elektryczny . Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe). |
Metody nauczania: | - wykład problemowy, |
Formy zajęć: | - praca zespołowa, |
Środki dydaktyczne: | Wykresy zależności ruchliwości nośników, koncentracji nośników i oporu elektrycznego właściwego od temperatury. Animacja pokazująca przepływ prądu. |
Materiały pomocnicze: | rzutnik mulimedialny |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zadaje pytania: | |
Faza realizacyjna: | |
1. Nauczyciel omawia wielkości fizyczne: koncentracja i ruchliwość nośników i podaje ich związek z oporem elektrycznym właściwym. 2. Nauczyciel przedstawia wykresy zależności koncentracji nośników od temperatury i ruchliwości nośników od temperatury dla półprzewodników samoistnych, zwracając uwagę na silny wzrost koncentracji ze wzrostem temperatury. 3. Na podstawie analizy wykresów uczniowie z pomocą nauczyciela przewidują wpływ temperatury na opór elektryczny właściwy półprzewodników samoistnych. 4. Nauczyciel przedstawia wykres doświadczalny zależności oporu od temperatury dla półprzewodników samoistnych. 5. Powtórzenie czynności 2‑4 dla półprzewodników domieszkowych. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadania 2, 3, 4, 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1, 5, 7, 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystywane przy powtarzaniu wiadomości i na lekcjach, na których są omawiane właściwości półprzewodników. |