Numer e‑materiału: 1.3.8.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was ist dein Hobby? / Jakie jest twoje hobby? Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania o hobby rówieśnika i udzielania odpowiedzi na pytanie o swoje hobby

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
8) mój czas wolny i wakacje.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie skierowane do rówieśnika: Co jest twoim hobby?

  • tworzy wypowiedź ustną: podaje swoje hobby.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • uczestniczy w grze językowej;

  • ma możliwość ekspresji twórczej;

  • lekcja jest realizowana różnorodnymi metodami i technikami pracy.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • używanie gestów i mimiki.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • aktywizująca;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • spacer po klasie;

  • gra multimedialna;

  • zabawa: głuchy telefon;

  • pantomima;

  • praca z pacynką;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • zdjęcia;

  • napisy;

  • pacynka;

  • karty obrazkowe;

  • papier, kredki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (berek wyrazowy)

Uczniowie otrzymują wyrażenia zawarte w grze. Ich zadanie polega na przygotowaniu ilustracji.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej własne zdjęcia, na których widać jego hobby, np. jazdę na rowerze, pływanie. Nauczyciel mówi: Mein Hobby ist i wskazuje na określone zdjęcie.

plenum

10 min

Nauczyciel buduje z pozytywną relację z uczniami, informując o własnych zainteresowaniach.

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie przyglądają się ilustracjom i słuchają nagrania. Następnie nauczyciel czyta poszczególne zdania, np. Mein Hobby ist Karate, i przy pomocy gestów pokazuje, o jaką czynność chodzi.

Nauczyciel zadaje pytanie: Was ist dein Hobby? i prosi poszczególnych uczniów o przeczytanie zdań z ilustracji.

Nauczyciel rozdaje uczniom rozsypankę wyrazową. Uczniowie tworzą pytanie: Was ist dein Hobby? i wklejają je do zeszytu. Dla ułatwienia cały czas wyświetlana jest ilustracja (e‑materiał: Przeczytaj).

praca indywidualna

przygotowane paski z rozsypanką dla każdego ucznia

Uczniowie siadają w kole. Bawią się w głuchy telefon (hasło: Was ist dein Hobby?).

plenum

głuchy telefon

Uczniowie wracają do ławek i utrwalają nazwy hobby: Schwimmen, Reiten, Fußball, Skaten, Karate (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca indywidualna

tablety

Nauczyciel prosi na środek klasy ochotnika. Ochotnik losuje karteczkę z jednym ze słów (Schwimmen, Reiten, Fußball, Skaten, Karate) i pokazuje jego znaczenie przy pomocy gestów. Pozostali uczniowie odgadują, o jakie hobby chodzi.

plenum

pantomima

Faza realizacyjna

Uczniowie biorą udział w grze multimedialnej (e‑materiał: Multimedium). Celem gry jest utrwalenie poznanych wcześniej wyrazów (hobby) oraz wprowadzenie kolejnych nazw hobby. 

praca indywidualna

17 min

tablety

Po zakończeniu rozgrywek na tabletach nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw hobby, które pojawiły się w grze. Uczniowie podają wyrazy, które zapamiętali. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i dopasowuje do nich odpowiednią ilustrację (Schwimmen, Reiten, Tanzen, Skaten, Fußball, Karate, Musik, Fotografieren, Malen).

plenum

karty obrazkowe

Nauczyciel prezentuje nagranie z odgłosami wykonywania jednego z hobby. Uczniowie wybierają odpowiednią nazwę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje zdjęcie i trzy zdania. Uczniowie decydują, które zdanie pasuje do fotografii (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Uczniowie pracują w parach. Każdy uczeń dostaje chmurę wyrazową, w której ma odnaleźć trzy wyrazy oznaczające hobby. Analogicznie postępuje jego partner, który ma jednakże w swojej chmurze inne wyrazy. Następnie jeden z uczniów pokazuje przy pomocy gestów swoje wyrazy. Partner odgaduje. Potem uczniowie zamieniają się rolami. 

praca w parach

chmury wyrazowe, pantomima

Faza podsumowująca

Uczniowie siadają w kole na dywanie. Nauczyciel imituje rozmowę z pacynką. Zadaje jej pytanie: Was ist dein Hobby? Pacynka pokazuje kartę obrazkową i odpowiada: Mein Hobby ist Nauczyciel prosi ucznia siedzącego obok o wylosowanie karty obrazkowej. Pacynka zadaje uczniowi pytanie: Was ist dein Hobby? Uczeń odpowiada.

plenum

18 min

pacynka

Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów wybrał sobie jedno hobby spośród tych, które zostały wymienione w toku lekcji. Uczniowie nie zdradzają, jakie hobby wybrali. Spacerują po klasie i zadają sobie wzajemnie pytanie: Was ist dein Hobby? Napotkane osoby odpowiadają. Gdy uczeń trafi na osobę, która wymieniła to samo hobby, siada razem z nią na dywanie.

plenum

spacer po klasie

Uczniowie wracają do ławek. Wykonują pracę plastyczną przedstawiającą ich hobby. Podpisują rysunek, np. Mein Hobby ist Skaten.

praca indywidualna

papier, kredki

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej własne zdjęcia, na których widać jego hobby, np. jazdę na rowerze, pływanie. Nauczyciel mówi: Mein Hobby ist i wskazuje na określone zdjęcie.

plenum

10 min

Nauczyciel buduje z pozytywną relację z uczniami, informując o własnych zainteresowaniach.

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie przyglądają się ilustracjom i słuchają nagrania. Następnie nauczyciel czyta poszczególne zdania, np. Mein Hobby ist Karate, i przy pomocy gestów pokazuje, o jaką czynność chodzi.

Nauczyciel zadaje pytanie: Was ist dein Hobby? i prosi poszczególnych uczniów o przeczytanie zdań z ilustracji.

Nauczyciel rozdaje uczniom rozsypankę wyrazową. Uczniowie tworzą pytanie: Was ist dein Hobby? i wklejają je do zeszytu. Dla ułatwienia cały czas wyświetlana jest ilustracja (e‑materiał: Przeczytaj).

praca indywidualna

przygotowane paski z rozsypanką dla każdego ucznia

Uczniowie siadają w kole. Bawią się w głuchy telefon (hasło: Was ist dein Hobby?).

plenum

głuchy telefon

Uczniowie wracają do ławek i utrwalają nazwy hobby: Schwimmen, Reiten, Fußball, Skaten, Karate (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca indywidualna

tablety

Nauczyciel prosi na środek klasy ochotnika. Ochotnik losuje karteczkę z jednym ze słów (Schwimmen, Reiten, Fußball, Skaten, Karate) i pokazuje jego znaczenie przy pomocy gestów. Pozostali uczniowie odgadują, o jakie hobby chodzi.

plenum

pantomima

Faza realizacyjna

Uczniowie biorą udział w grze multimedialnej (e‑materiał: Multimedium). Celem gry jest utrwalenie poznanych wcześniej wyrazów (hobby) oraz wprowadzenie kolejnych nazw hobby. 

praca indywidualna

17 min

tablety

Po zakończeniu rozgrywek na tabletach nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw hobby, które pojawiły się w grze. Uczniowie podają wyrazy, które zapamiętali. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i dopasowuje do nich odpowiednią ilustrację (Schwimmen, Reiten, Tanzen, Skaten, Fußball, Karate, Musik, Fotografieren, Malen).

plenum

karty obrazkowe

Nauczyciel prezentuje nagranie z odgłosami wykonywania jednego z hobby. Uczniowie wybierają odpowiednią nazwę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje zdjęcie i trzy zdania. Uczniowie decydują, które zdanie pasuje do fotografii (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Uczniowie pracują w parach. Każdy uczeń dostaje chmurę wyrazową, w której ma odnaleźć trzy wyrazy oznaczające hobby. Analogicznie postępuje jego partner, który ma jednakże w swojej chmurze inne wyrazy. Następnie jeden z uczniów pokazuje przy pomocy gestów swoje wyrazy. Partner odgaduje. Potem uczniowie zamieniają się rolami. 

praca w parach

chmury wyrazowe, pantomima

Faza podsumowująca

Uczniowie siadają w kole na dywanie. Nauczyciel imituje rozmowę z pacynką. Zadaje jej pytanie: Was ist dein Hobby? Pacynka pokazuje kartę obrazkową i odpowiada: Mein Hobby ist Nauczyciel prosi ucznia siedzącego obok o wylosowanie karty obrazkowej. Pacynka zadaje uczniowi pytanie: Was ist dein Hobby? Uczeń odpowiada.

plenum

18 min

pacynka

Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów wybrał sobie jedno hobby spośród tych, które zostały wymienione w toku lekcji. Uczniowie nie zdradzają, jakie hobby wybrali. Spacerują po klasie i zadają sobie wzajemnie pytanie: Was ist dein Hobby? Napotkane osoby odpowiadają. Gdy uczeń trafi na osobę, która wymieniła to samo hobby, siada razem z nią na dywanie.

plenum

spacer po klasie

Uczniowie wracają do ławek. Wykonują pracę plastyczną przedstawiającą ich hobby. Podpisują rysunek, np. Mein Hobby ist Skaten.

praca indywidualna

papier, kredki

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec