Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.8.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was ist dein Hobby? / Jakie jest twoje hobby? Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania o hobby rówieśnika i udzielania odpowiedzi na pytanie o swoje hobby
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej własne zdjęcia, na których widać jego hobby, np. jazdę na rowerze, pływanie. Nauczyciel mówi: Mein Hobby ist … i wskazuje na określone zdjęcie. | plenum | 10 min | Nauczyciel buduje z pozytywną relację z uczniami, informując o własnych zainteresowaniach. |
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie przyglądają się ilustracjom i słuchają nagrania. Następnie nauczyciel czyta poszczególne zdania, np. Mein Hobby ist Karate, i przy pomocy gestów pokazuje, o jaką czynność chodzi. | |||
Nauczyciel zadaje pytanie: Was ist dein Hobby? i prosi poszczególnych uczniów o przeczytanie zdań z ilustracji. | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom rozsypankę wyrazową. Uczniowie tworzą pytanie: Was ist dein Hobby? i wklejają je do zeszytu. Dla ułatwienia cały czas wyświetlana jest ilustracja (e‑materiał: Przeczytaj). | praca indywidualna | przygotowane paski z rozsypanką dla każdego ucznia | |
Uczniowie siadają w kole. Bawią się w głuchy telefon (hasło: Was ist dein Hobby?). | plenum | głuchy telefon | |
Uczniowie wracają do ławek i utrwalają nazwy hobby: Schwimmen, Reiten, Fußball, Skaten, Karate (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca indywidualna | tablety | |
Nauczyciel prosi na środek klasy ochotnika. Ochotnik losuje karteczkę z jednym ze słów (Schwimmen, Reiten, Fußball, Skaten, Karate) i pokazuje jego znaczenie przy pomocy gestów. Pozostali uczniowie odgadują, o jakie hobby chodzi. | plenum | pantomima | |
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie biorą udział w grze multimedialnej (e‑materiał: Multimedium). Celem gry jest utrwalenie poznanych wcześniej wyrazów (hobby) oraz wprowadzenie kolejnych nazw hobby. | praca indywidualna | 17 min | tablety |
Po zakończeniu rozgrywek na tabletach nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw hobby, które pojawiły się w grze. Uczniowie podają wyrazy, które zapamiętali. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i dopasowuje do nich odpowiednią ilustrację (Schwimmen, Reiten, Tanzen, Skaten, Fußball, Karate, Musik, Fotografieren, Malen). | plenum | karty obrazkowe | |
Nauczyciel prezentuje nagranie z odgłosami wykonywania jednego z hobby. Uczniowie wybierają odpowiednią nazwę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | |||
Nauczyciel prezentuje zdjęcie i trzy zdania. Uczniowie decydują, które zdanie pasuje do fotografii (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | |||
Uczniowie pracują w parach. Każdy uczeń dostaje chmurę wyrazową, w której ma odnaleźć trzy wyrazy oznaczające hobby. Analogicznie postępuje jego partner, który ma jednakże w swojej chmurze inne wyrazy. Następnie jeden z uczniów pokazuje przy pomocy gestów swoje wyrazy. Partner odgaduje. Potem uczniowie zamieniają się rolami. | praca w parach | chmury wyrazowe, pantomima | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie siadają w kole na dywanie. Nauczyciel imituje rozmowę z pacynką. Zadaje jej pytanie: Was ist dein Hobby? Pacynka pokazuje kartę obrazkową i odpowiada: Mein Hobby ist … Nauczyciel prosi ucznia siedzącego obok o wylosowanie karty obrazkowej. Pacynka zadaje uczniowi pytanie: Was ist dein Hobby? Uczeń odpowiada. | plenum | 18 min | pacynka |
Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów wybrał sobie jedno hobby spośród tych, które zostały wymienione w toku lekcji. Uczniowie nie zdradzają, jakie hobby wybrali. Spacerują po klasie i zadają sobie wzajemnie pytanie: Was ist dein Hobby? Napotkane osoby odpowiadają. Gdy uczeń trafi na osobę, która wymieniła to samo hobby, siada razem z nią na dywanie. | plenum | spacer po klasie | |
Uczniowie wracają do ławek. Wykonują pracę plastyczną przedstawiającą ich hobby. Podpisują rysunek, np. Mein Hobby ist Skaten. | praca indywidualna | papier, kredki | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej własne zdjęcia, na których widać jego hobby, np. jazdę na rowerze, pływanie. Nauczyciel mówi: Mein Hobby ist … i wskazuje na określone zdjęcie.
plenum
10 min
Nauczyciel buduje z pozytywną relację z uczniami, informując o własnych zainteresowaniach.
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie przyglądają się ilustracjom i słuchają nagrania. Następnie nauczyciel czyta poszczególne zdania, np. Mein Hobby ist Karate, i przy pomocy gestów pokazuje, o jaką czynność chodzi.
Nauczyciel zadaje pytanie: Was ist dein Hobby? i prosi poszczególnych uczniów o przeczytanie zdań z ilustracji.
Nauczyciel rozdaje uczniom rozsypankę wyrazową. Uczniowie tworzą pytanie: Was ist dein Hobby? i wklejają je do zeszytu. Dla ułatwienia cały czas wyświetlana jest ilustracja (e‑materiał: Przeczytaj).
praca indywidualna
przygotowane paski z rozsypanką dla każdego ucznia
Uczniowie siadają w kole. Bawią się w głuchy telefon (hasło: Was ist dein Hobby?).
plenum
głuchy telefon
Uczniowie wracają do ławek i utrwalają nazwy hobby: Schwimmen, Reiten, Fußball, Skaten, Karate (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca indywidualna
tablety
Nauczyciel prosi na środek klasy ochotnika. Ochotnik losuje karteczkę z jednym ze słów (Schwimmen, Reiten, Fußball, Skaten, Karate) i pokazuje jego znaczenie przy pomocy gestów. Pozostali uczniowie odgadują, o jakie hobby chodzi.
plenum
pantomima
Faza realizacyjna
Uczniowie biorą udział w grze multimedialnej (e‑materiał: Multimedium). Celem gry jest utrwalenie poznanych wcześniej wyrazów (hobby) oraz wprowadzenie kolejnych nazw hobby.
praca indywidualna
17 min
tablety
Po zakończeniu rozgrywek na tabletach nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw hobby, które pojawiły się w grze. Uczniowie podają wyrazy, które zapamiętali. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i dopasowuje do nich odpowiednią ilustrację (Schwimmen, Reiten, Tanzen, Skaten, Fußball, Karate, Musik, Fotografieren, Malen).
plenum
karty obrazkowe
Nauczyciel prezentuje nagranie z odgłosami wykonywania jednego z hobby. Uczniowie wybierają odpowiednią nazwę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
Nauczyciel prezentuje zdjęcie i trzy zdania. Uczniowie decydują, które zdanie pasuje do fotografii (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
Uczniowie pracują w parach. Każdy uczeń dostaje chmurę wyrazową, w której ma odnaleźć trzy wyrazy oznaczające hobby. Analogicznie postępuje jego partner, który ma jednakże w swojej chmurze inne wyrazy. Następnie jeden z uczniów pokazuje przy pomocy gestów swoje wyrazy. Partner odgaduje. Potem uczniowie zamieniają się rolami.
praca w parach
chmury wyrazowe, pantomima
Faza podsumowująca
Uczniowie siadają w kole na dywanie. Nauczyciel imituje rozmowę z pacynką. Zadaje jej pytanie: Was ist dein Hobby? Pacynka pokazuje kartę obrazkową i odpowiada: Mein Hobby ist … Nauczyciel prosi ucznia siedzącego obok o wylosowanie karty obrazkowej. Pacynka zadaje uczniowi pytanie: Was ist dein Hobby? Uczeń odpowiada.
plenum
18 min
pacynka
Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów wybrał sobie jedno hobby spośród tych, które zostały wymienione w toku lekcji. Uczniowie nie zdradzają, jakie hobby wybrali. Spacerują po klasie i zadają sobie wzajemnie pytanie: Was ist dein Hobby? Napotkane osoby odpowiadają. Gdy uczeń trafi na osobę, która wymieniła to samo hobby, siada razem z nią na dywanie.
plenum
spacer po klasie
Uczniowie wracają do ławek. Wykonują pracę plastyczną przedstawiającą ich hobby. Podpisują rysunek, np. Mein Hobby ist Skaten.
praca indywidualna
papier, kredki
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0