Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak definiuje się potencjał standardowy półogniwa?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IX. Elektrochemia. Uczeń:
1) stosuje pojęcia: półogniwo, anoda, katoda, ogniwo galwaniczne, klucz elektrolityczny, potencjał standardowy półogniwa, szereg elektrochemiczny, SEM.
Zakres rozszerzony
IX. Elektrochemia. Uczeń:
1) stosuje pojęcia: półogniwo, anoda, katoda, ogniwo galwaniczne, klucz elektrolityczny; potencjał standardowy półogniwa, szereg elektrochemiczny, SEM.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, co to półogniwo, anoda, katoda, SEM;
definiuje potencjał standardowy półogniwa;
wyznacza potencjał standardowy półogniwa.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
cwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
okienko informacyjne;
technika zdań podsumowujących;
film samouczek;
technika „świateł drogowych”.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica multimedialna/tablica, kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Z czym kojarzy się wam pojęcie potencjał”?
Rozpoznanie wiedzy wstępnej uczniów. Uczniowie przypominają sobie czym jest półogniwo, anoda i katoda.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Multimedium bazowe. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek przedstawiający informację na temat potencjału standardowego półogniwa. Zadaniem uczniów podczas projekcji jest ułożenie pytań do treści filmu. Po wyświetleniu filmu uczniowie zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną udzielanych odpowiedzi.
Okienko informacyjne. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że będą teraz pracowali techniką okienka informacyjnego. Uczniowie dzielą kartkę papieru A4 na cztery części. W pierwszym okienku (lewy górny róg) zapisują pojęcie: potencjał standardowy półogniwa. W drugim okienku (prawy górny róg) zapisują definicję potencjału standardowego półogniwa korzystając z różnych źródeł. Mogą ją także zapisać własnymi słowami. W trzecim okienku (lewy dolny róg) wpisują żart językowy lub ułożony wierszyk związany z potencjałem. W czwartym okienku (prawy dolny róg) przedstawiają graficznie dane pojęcie (może to być karykatura, scenka komiksowa). Następnie wybrani uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy. Uczniowie oceniają prawidłowość definicji oraz poprawność i pomysłowość w wykonywaniu okienka trzeciego i czwartego.
Praca w parach. Każdy z uczniów posiada komputer, na którym można odtworzyć e‑materiał. Uczniowie w parach wykonują zadania 1‑8 z zestawu ćwiczeń interaktywnych. W razie trudności wspomagają się informacjami zawartymi w e‑materiale. Po rozwiązaniu tych zadań lub upływie wyznaczonego przez nauczyciela na dane zadanie czasu, uczniowie łączą się w grupy czteroosobowe i weryfikują rozwiązania. W razie potrzeby nauczyciel rozstrzyga sporne kwestie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów za pomocą „techniki świateł drogowych”. Za pomocą kartek czerwonych, żółtych i zielonych uczniowie sygnalizują czy wiedzą:
Co to jest półogniwo?
Jak definiuje się potencjał standardowy półogniwa?
Co jest jednostką potencjału standardowego półogniwa?
Jeżeli uczniowie pokazują czerwoną kartkę, nauczyciel wyjaśnia to zagadnienie. Uczniowie z zielonymi kartkami tłumaczą zagadnienie uczniom z żółtą kartką.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłam/łem się...
Co sprawiało mi problem...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem oraz wykonanie niedokończonych zadań z zestawu ćwiczeń interaktywnych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
E‑materiał może zostać wykorzystana przy przygotowywaniu się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Kartki w kolorach: czerwonym, żółtym i zielonym lub metodnik.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest półogniwo?
Jak definiuje się potencjał standardowy półogniwa?
Co jest jednostką potencjału standardowego półogniwa?