Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Unia Europejska. Prawo wspólnotowe cz. 2

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

4) rozważa kwestię charakteru prawnego Unii Europejskiej, korzystając z przepisów traktatu z Lizbony i wskazując na zasady pomocniczości, subsydiarności i solidarności.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje działanie prawa wspólnotowego;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących prawa wspólnotowego;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna;

  • strategia problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • objaśnienie nowej wiedzy;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.

Faza wstępna

1. Przedstawienie uczniom tematu zajęć: „Unia Europejska. Prawo wspólnotowe cz. 2”, na którego podstawie uczniowie formułują cele lekcji.

2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.

Faza realizacyjna

1. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj” (traktat nicejski, Konstytucja dla Europy, traktat lizboński). Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

2. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Linia chronologiczna”. Uczniowie zapoznają się z treścią dotyczącą powstawania prawa UE, a potem w parach wykonują polecenia. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

3. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z innymi osobami.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel podsumowuje zagadnienie prawa UE. Przedstawia aktualny stan prawny, wskazując Traktat o Unii Europejskiej oraz Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej jako podstawowe akty prawa pierwotnego UE.

2. Nauczyciel zwraca uwagę na różnicę między prawem pierwotnym a prawem wtórnym Unii Europejskiej.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Prawodawstwo UE, ec.europa.eu.

Maciej Cesarz, Porządek prawny Unii Europejskiej, [w:] A. Pacześniak, M. Klimowicz (red.), Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie, Wrocław 2014.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może posłużyć do stworzenia mapy myśli porządkującej wiedzę dotyczącą prawa pierwotnego UE.