Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Jaki to okres geologiczny?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
Cele kształcenia
Zakres rozszerzony: V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały i wykorzystywanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
rozumie zasady ustalania wieku względnego i bezwzględnego skał oraz wydarzeń geologicznych;
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia ery i okresy w dziejach Ziemi,
charakteryzuje świat organiczny w poszczególnych okresach geologicznych,
charakteryzuje zmiany geologiczne, które zachodziły w poszczególnych okresach,
przyporządkowuje wydarzenia w dziejach Ziemi do odpowiednich okresów.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning, gamifikacji/grywalizacja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas świata, mapa geologiczny
Materiały pomocnicze
W. Mizerski, Geologia historyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel otwiera panel dyskusyjny poprzez zadanie pytań: co to jest tablica stratygraficzna, era, okres, czym zajmuje się paleontologia i geologia?
Faza realizacyjna
Nauczyciel w wykładzie wyjaśnia, jak przedstawia się klasyfikacja tablicy stratygraficznej. Następnie uczniowie, pracując w parach, wyszukują w dostępnych materiałach (podręcznik, e‑materiał, atlas, ew. internet) wydarzenia geologiczne z wybranego przez siebie okresu. Nauczyciel prosi wybrane dwójki, aby zreferowały swoją pracę, sam pogłębia przytaczane informacje.
Następnie nauczyciel przystępuje do objaśnienia zasad gry edukacyjnej. Wyświetla na tablicy interaktywnej pytania, a uczniowie odpowiadają „kto pierwszy, ten lepszy”. Uczniowie, którzy znali odpowiedź na pytanie, powinni zostać poproszeni o wyjaśnienie jej osobom, które udzieliły błędnej odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Nauczyciel podsumowuje lekcję, zwracając uwagę na jej cele i umiejętności nabyte przez uczniów. Nagradza uczniów aktywnych.
Praca domowa
Wyszukaj w dostępnych źródłach definicję wielkiego wymierania gatunków. W jakich okresach geologicznych miało ono miejsce? Na czym polegało wielkie wymieranie i jakie były jego przyczyny oraz skutki?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zdjęcia i mapy zawarte w e‑materiale pozwalają na przejrzyste przekazanie tematu i systematyzują wiedzę ucznia. Gra edukacyjna ma na celu sprawdzenie wiedzy ucznia, a także poszerzenie jej i udoskonalenia umiejętności. Zachęca też ucznia do samodzielnej pracy i pogłębiania swoich wiadomości. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego. Multimedium może być wykorzystane we wszelkich tematach geologicznych, gdzie mowa jest o poszczególnych epokach w dziejach Ziemi.