Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Jaki to okres geologiczny?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

Cele kształcenia

Zakres rozszerzony: V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały i wykorzystywanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

  1. rozumie zasady ustalania wieku względnego i bezwzględnego skał oraz wydarzeń geologicznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia ery i okresy w dziejach Ziemi,

  • charakteryzuje świat organiczny w poszczególnych okresach geologicznych,

  • charakteryzuje zmiany geologiczne, które zachodziły w poszczególnych okresach,

  • przyporządkowuje wydarzenia w dziejach Ziemi do odpowiednich okresów.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning, gamifikacji/grywalizacja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas świata, mapa geologiczny

Materiały pomocnicze

W. Mizerski, Geologia historyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel otwiera panel dyskusyjny poprzez zadanie pytań: co to jest tablica stratygraficzna, era, okres, czym zajmuje się paleontologia i geologia?

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel w wykładzie wyjaśnia, jak przedstawia się klasyfikacja tablicy stratygraficznej. Następnie uczniowie, pracując w parach, wyszukują w dostępnych materiałach (podręcznik, e‑materiał, atlas, ew. internet) wydarzenia geologiczne z wybranego przez siebie okresu. Nauczyciel prosi wybrane dwójki, aby zreferowały swoją pracę, sam pogłębia przytaczane informacje.

  • Następnie nauczyciel przystępuje do objaśnienia zasad gry edukacyjnej. Wyświetla na tablicy interaktywnej pytania, a uczniowie odpowiadają „kto pierwszy, ten lepszy”. Uczniowie, którzy znali odpowiedź na pytanie, powinni zostać poproszeni o wyjaśnienie jej osobom, które udzieliły błędnej odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Nauczyciel podsumowuje lekcję, zwracając uwagę na jej cele i umiejętności nabyte przez uczniów. Nagradza uczniów aktywnych.

Praca domowa

Wyszukaj w dostępnych źródłach definicję wielkiego wymierania gatunków. W jakich okresach geologicznych miało ono miejsce? Na czym polegało wielkie wymieranie i jakie były jego przyczyny oraz skutki?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Zdjęcia i mapy zawarte w e‑materiale pozwalają na przejrzyste przekazanie tematu i systematyzują wiedzę ucznia. Gra edukacyjna ma na celu sprawdzenie wiedzy ucznia, a także poszerzenie jej i udoskonalenia umiejętności. Zachęca też ucznia do samodzielnej pracy i pogłębiania swoich wiadomości. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego. Multimedium może być wykorzystane we wszelkich tematach geologicznych, gdzie mowa jest o poszczególnych epokach w dziejach Ziemi.