Autorki e‑materiału: Ewelina Ramontowska

Autorki scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The World of Advertising / W świecie reklamy

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, IV, V

Treść nauczania – cele szczegółowe: I.9, I.12, I.14, II.2, II.5, III.1, III.3, III.4, V.1, V.6, V.8, V.13, VII.3, VII.4, VIII.3, X, XIII

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z reklamą.

  2. Uczeń potrafi wypowiedzieć się na temat rodzajów reklam oraz ich wpływu na podejmowanie decyzji konsumenckich.

  3. Uczeń potrafi napisać esej na temat etycznych granic reklamy, biorąc pod uwagę punkt widzenia klienta i producenta.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z reklamą.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat strategii reklamowych.

  3. Uczeń rozwija świadomość w kwestii etycznych granic reklamy.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie patrzą na wykresy w Exercise 1 (Przeczytaj) i odpowiadają na pytanie nauczyciela: What do the charts show?

  2. Uczniowie analizują wykresy w Exercise 1 (Przeczytaj), a następnie decydują, czy stwierdzenia pod wykresami są prawdziwe, czy nie. Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tytuł tekstu Trapped in a Commercial World i odpowiadają na pytanie nauczyciela: What do you expect this text to be about? Dzielą się sugestiami na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają tekst Trapped in a Commercial World i sprawdzają, czy pojawiły się w nim któreś z propozycji z pkt 1.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst Trapped in a Commercial World i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując właściwy fragment tekstu.

  5. Uczniowie zaznaczają w tekście wyrażenia związane z tematem lekcji, które ich zdaniem są warte zapamiętania. Porównują swoje wybory z wyborem kolegi/koleżanki z pary, a następnie na forum klasy ustalają zakres słownictwa obowiązujący wszystkich. Wykorzystując wybrane wyrażenia, wspólnymi siłami na forum klasy streszczają ustnie tekst.

  6. Uczniowie odpowiadają w parach na pytanie z Exercise 4 (Przeczytaj). Następnie poszczególne osoby relacjonują na forum klasy informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

  7. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  8. Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć. Sprawdzają w słowniku niezrozumiałe wyrażenia.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  10. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 3 (Mapa pojęć). Chętni relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

  11. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Mapa pojęć). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.