Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Sytuacja prawna mniejszości etnicznych i narodowych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
3) przedstawia elementy dziedzictwa kulturowego etnicznej grupy mniejszościowej w Rzeczypospolitej Polskiej (mniejszości narodowe i etniczne, grupa posługująca się językiem regionalnym, imigranci);
6) analizuje stan przestrzegania praw mniejszości narodowych i etnicznych w Rzeczypospolitej Polskiej i w wybranym państwie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia mniejszość narodowa i mniejszość etniczna;
charakteryzuje pozycję mniejszości etnicznych i narodowych w świetle prawa RP;
analizuje sytuację prawną mniejszości etnicznych i narodowych w RP;
porównuje ich sytuację w RP z sytuacją w wybranym państwie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
metoda wykładu;
dyskusja;
praca z mapą, tekstem i wykresem.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez zaprezentowanie sytuacji narodowościowej RP po II wojnie światowej.
2. Podanie tematu lekcji i jej celów.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel zadaje pytania, czym jest mniejszość narodowa i mniejszość etniczna. Klasowa burza mózgów – uczniowie wyrażają swoje zdanie na temat mniejszości, uwagi merytoryczne są zapisywane na tablicy jako wstęp do notatki z lekcji. Następnie nauczyciel podaje klasie definicje mniejszości narodowej i mniejszości etnicznej.
2. Wykład na temat mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce – praca z mapą Polski, na której zaznaczono poszczególne mniejszości. Wypisanie wszystkich potwierdzonych prawnie mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce. Uczniowie się zastanawiają nad takim ich rozmieszczeniem na terytorium państwa polskiego.
3. Analiza treści art. 35 Konstytucji RP na temat mniejszości etnicznych i narodowych, zapisów ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym oraz innych aktów prawnych dotyczących tych kwestii.
4. Omówienie działalności Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych oraz ustawodawstwa międzynarodowego obowiązującego w Polsce Porównanie sytuacji mniejszości narodowych w Polsce z innymi państwami na podstawie prezentacji multimedialnej.
Faza podsumowująca
1. Zespół klasowy wspólnie wyciąga wnioski dotyczące sytuacji mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, są one zapisywane na tablicy jako część notatki z lekcji.
2. Wykonanie ćwiczeń do prezentacji multimedialnej.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Prawa mniejszości narodowych i mniejszości etnicznych w prawie międzynarodowym i polskim, Biura analiz i dokumentacji Kancelarii Senatu 2011, senat.gov.pl.
Sytuacja mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych w wybranych państwach Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem mniejszości żydowskiej, Warszawa 2017, polityka.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana jako materiał powtórzeniowy do lekcji lub sprawdzianu.