Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ nowoczesnych usług na życie i działalność człowieka

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.

Uczeń:

4) wykazuje znaczenie usług finansowych w rozwoju innych sektorów gospodarki oraz wskazuje główne centra finansowe na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym są usługi tradycyjne i nowoczesne,

  • dokonuje podziału usług finansowych,

  • omawia skutki zróżnicowania usług w krajach o różnym stopniu rozwoju gospodarczego,

  • wyjaśnia, jak na życie człowieka wpływają usługi nowoczesne.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, analiza SWOT

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu)

Materiały pomocnicze

Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.

PKD 2007, sekcja K, [online], dostępny w internecie: http://www.klasyfikacje.gofin.pl/pkd/5,2,1487,dzialalnosc‑wspomagajaca‑uslugi‑finansowe‑oraz‑ubezpieczenia.html#D66 (dostęp: 20.05.2021).

Stefaniak J., Rola usług w gospodarce, [online], dostępny w internecie: http://www.mikroekonomia.net/system/publication_files/378/original/9.pdf?1314958520, mikroekonomia.net (dostęp: 20.05.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem: częścią „Przeczytaj” i audiobookiem.

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia temat zajęć i zadaje uczniom pytania: na czym polegają usługi finansowe?, jakie mają znaczenie w gospodarce?, jaki mają wpływ na inne gałęzie gospodarki?

  • Nauczyciel przedstawia uczniom cele realizowanej lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie nawiązują w dyskusji klasowej do treści części „Przeczytaj” e‑materiału, następuje klasowa dyskusja na temat przeczytanych treści. Trudniejsze kwestie wyjaśnia nauczyciel.

  • Następnie uczniowie wysłuchują audiobooka i wykonują w grupach (ich liczebność ustala nauczyciel) polecenia do tego multimedium. Po zakończonej pracy członkowie poszczególnych grup zapisują swoje odpowiedzi, tworząc jedną wspólną notatkę na tablicy (np. w postaci analizy SWOT). Klasowa dyskusja na ten temat.

  • Następnie uczniowie pracują indywidualnie, wykonując ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wybrani przez nauczyciela uczniowie lub ochotnicy prezentują rezultaty pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji, a następnie pyta uczniów: co było dla nich najciekawszą częścią lekcji? czego dowiedzieli się na zajęciach? jakie zagadnienia chcieliby jeszcze rozwinąć?

  • Uczniowie, odpowiadając na pytania, dyskutują ze sobą i z nauczycielem, który na końcu podsumowuje najważniejsze treści.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat wpływu rozwoju usług finansowych w Polsce na środowisko.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej), jak i po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej. Może zostać wykorzystany na lekcjach poświęconych zróżnicowaniu sektora usług (zakres podstawowy: XII. 1).