Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Damian Stelmach

Przedmiot: Informatyka

Temat: Sieć komputerowa w pracowni szkolnej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) współtworzy otwarte zasoby i aktywności oraz umieszcza je w sieci, m.in. na platformie do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Sklasyfikujesz topologie sieci działających w szkolnych pracowniach komputerowych.

  • Zidentyfikujesz, jakie urządzenia wykorzystywane są do budowy sieci komputerowych.

  • Wymienisz zadania realizowane przez poszczególne elementy sieci w szkolnej pracowni.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają sobie najważniejsze elementy wchodzące w skład sieci komputerowej.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach przygotowują krótką prezentację na temat pasywnych (grupa pierwsza) oraz aktywnych (grupa druga) urządzeń wchodzących w skład sieci komputerowej.

  2. W razie konieczności nauczyciel uzupełnia uczniowskie wypowiedzi.

  3. Uczniowie w parach analizują przykładowe projekty sieci oraz zasady ich tworzenia.

  4. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jakie czynniki wpływają na budowę sieci szkolnej. Może zadać uczniom pytania naprowadzające na typy użytkowników etc.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują w parach Ćwiczenie 9.

Wskazówki metodyczne:

  • Zajęcia można poprzedzić wycieczką śladem szkolnej sieci.