Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Średniowieczna synteza św. Tomasza z Akwinu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
objaśni argumenty św. Tomasza na istnienie Boga;
przedstawi cechy twórczości św. Tomasza z Akwinu;
omówi wybrane fragmenty dzieł Akwinaty.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Średniowieczna synteza św. Tomasza z Akwinu”. Uczniowie powinni się zapoznać z prezentacją TED zawartą w lekcji: Święty Tomasz z Akwinu. Przygotowują się do jej omówienia.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele zajęć oraz wspólne z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając i uzasadniając swoje stanowisko.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Każda osoba robi to indywidualnie. Następnie chętne osoby przygotowują pytania na bazie przeczytanego materiału i zadają je koleżankom i kolegom w klasie. Młodzież odpowiada na te pytania, tym samym utrwala wiedzę nabytą w tej części materiału.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja TED”. Przypominają sobie treść zamieszczonej prezentacji i w parach wykonują polecenie 1. Po zakończeniu pracy chętna osoba z pary prezentuje odpowiedź, a nauczyciel weryfikuje jej poprawność.
Nauczyciel włącza w klasie nagranie audio. Na jego podstawie uczniowie indywidualnie wykonują polecenia 2 i 3. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia od 1 do 7 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Kim jest święty Tomasz z Akwinu?
Jakie są najważniejsze cechy twórczości filozoficznej Akwinaty?
Jakie są najważniejsze zagadnienia podejmowane w dziełach przez św. Tomasza?
Praca domowa:
Nauczyciel prosi o wykonanie w domu ćwiczenia 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Chaberek Michał, Święty Tomasz z Akwinu a ewolucja, Kęty 2019.
Gilbert Keith Chesterton, Święty Tomasz z Akwinu, Warszawa 1959.
Wskazówki metodyczne
Multimedium możemy wykorzystać jako podsumowanie zajęć.